Volt

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
Miss nixweten

Volt

Bericht door Miss nixweten »

Hallo .,,

Is hier misschien iemadn die in hele makkelijke woorden kan uitleggen wat volt nou precies inhoudt? :oops:
Ik heb op verscheidene site's gekeken en zie dan allerlei formule's en zinnen als: "De volt is gedefinieerd als het potentiaalverschil over een geleider als een stroom van 1 ampère daarin een vermogen van 1 watt in warmte omzet." :shock:

Ik zou het heel erg op prijs stellen als iemand mj dit zou kunnen uitleggen.,,

Gr.,
Latifa
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

om te weten wat volt is moet je eerst de grootheid er van kennen volt is maar een eenheid.

Men kan een elektrische kring beschouwen als rondstromend water in een netwerk van pijpen. De batterij in de stroomkring komt dan overeen met een waterpomp in de waterkring. het spanningsverschil (= potentiaalverschil) komt overeen met het drukverschil tussen twee punten in het waternetwerk. Als er een drukverschil is tussen twee punten, dan kan het water als het hierlangs stroomt arbeid verrichten (bijvoorbeeld een turbine aandrijven. Als er geen drukverschil is kan er wel water stromen, maar kan er geen arbeid worden verricht.

Zo zal een grotere druk een sterkere waterstroom veroorzaken. Een grotere spanning veroorzaakt dan ook een grotere stroom. Een weerstand kan worden vergeleken met een vernauwing in de waterpijpen. Over deze vernauwing ontstaat een drukverschil, net zoals over de weerstand een spanningsverschil ontstaat.

ik hoop dat deze uitleg wat verduidelijking heeft geschept?
groenten
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Miss nixweten

Bericht door Miss nixweten »

Jaa heel ergh bedankt ., :D
ik heb er een 7 voor gekregen 8)

XXXXXXXXXX
dj jens
Contacteer:

Bericht door dj jens »

wel nog even Met dank aan ElektronicaForum.nl erbij gezet? :twisted:
Plaats reactie