Voeding met stroom meter

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
jorrit

Voeding met stroom meter

Bericht door jorrit »

Ik ben van plan een eenvoudige 5V gereguleerde voeding te maken (voor TTL toepassingen). Ik beschik ook over een stroommeter (bereik tot 20mA) die ik daar ook op zou willen aansluiten zodat ik kan meten hoeveel stroom mijn schakeling verbruikt. Kan dit? De stroommeter in parallel schakelen zal wel niet lukken omdat (zeker in combinatie met de nodige weerstand om die 20mA limiet te omzeilen) dan de schakeling ook zijn voeding door de meter+weerstand moet krijgen. En dat kan natuurlijk niet. Dus hoe worden voedingen met bijhorende stroommeter eigenlijk gemaakt?

Groetjes en bedankt,
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Stroommeters staan altijd in serie met de signaalbron anders kun je geen stroom meten.
Wanneer de meter een verkeerd bereik heeft dan plaatst men de meter parallel met een weerstand waar dan de meeste stroom doorheen gaat.
Deze meetweerstand zit natuurlijk ook on serie met de signaalbron.
Hier een rekenvoorbeeld.
Stel je meter heeft een volle schaaluitslag van 20 mA bij een inwendige weerstand van 10 ohm.
Je wil nu dat hij bij 2A de volle schaal geeft. De weeratand die nu parallel met de stroommeter geplaatst moet worden is:
Volle schaal meter is 0,02 * 10 = 0,2 volt over de meter.
Stroom door de meetweerstand is 2000-20=1980 mA.
Spanning over deze weerstand is ook 0,2 volt.
Dus deze weerstand is 0,2 / 1,98 = 0,101 ohm.
Bij een meetfout van 1% mag je ook een weerstand van 0,1ohm nemen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie