sluip verbruik bij hotelschakeling?
sluip verbruik bij hotelschakeling?
Een paar dagen terug heb ik een 1W led lamp gekocht voor op de gang op de eerste verdieping. Zoals gebruikelijk is deze lamp voorzien van een hotelschakeling, je kunt hem dus zowel beneden als boven aan-en uitschakelen. Nu is het gekke dat de led lamp bij een niet gesloten stroomkring toch stroom lijkt te krijgen. Hoewel het een (UV) fluorescentie-led lamp en deze dus in het donker enigszins '(na)gloeit' gaat het in dit geval toch echt om meer dan dat. Als je de lamp uit de fitting draait is het punt dat er geen contact meer gemaakt wordt duidelijk herkenbaar in de 'gloeisterkte'. Dit sterke gloeien gebeurt alleen bij de bewuste hotelschakeling. Is dit een kwestie van slechte bedrading/schakelaars en hoe werkt dit sluip verbruik? Zoja, dan is het dankzij de ledlamp dat dit naar boven is gekomen, voor een gewone gloeilamp is er lang niet genoeg vermogen.....
De schakelaars die in huizen gebruikt worden zijn als het goed is allemaal CE gekeurd, dus daar waarschijnlijk tegen beschermt. de bedrading is waarschijnlijk ook door een professioneel bedrijf gedaan (tenzij er door een thuishobbyist aan gerotzooid is
)
Dus ik denk dat de reden ergens anders gezocht moet worden.
Dus ik denk dat de reden ergens anders gezocht moet worden.
don't make the music, be it 
De schakelaars die gebruikt worden zijn niet meer staat of the art, geen idee hoe oud precies, een jaar of twintig min. Ook de bedrading is onzeker, het is een huis uit de jaren dertig, en er hebben voor ons meerdere hobbyisten in gewoond. Het gekke is dat het zo'n minimale stroom betreft, heeft iemand hier ervaringen mee?
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Arjan
- Site Admin

- Contacteer:
Ik heb op mijn kamer een spaarlamp, en deze geeft als ie uit staat ook een minimale hoeveelheid licht. Dit komt omdat de nuldraad is onderbroken, en niet de fasedraad => altijd spanning op lamp, lekstroom via de nul draad. Oftewel erkeerd aangesloten. Gok dat dit ook bij jou het geval is.
Condensators? Kan je dat eten?
-
GvH-E
Het is mogelijk dat de bedrading nog van het oude rubber type is en een zeer geringe lekstroom laat ontstaan.
Maar ook de capaciteit tussen de aders in de installatiebuis kan meedoen in deze lekstroom. Dat laatste is meer waarschijnlijk.
Wanneer de bedrading van het type VD is (Venyl Draad) zou ik mij er niet druk om maken. Het verschijnsel houdt ook verband met de eigenschap van de led lamp. GvH-E
Maar ook de capaciteit tussen de aders in de installatiebuis kan meedoen in deze lekstroom. Dat laatste is meer waarschijnlijk.
Wanneer de bedrading van het type VD is (Venyl Draad) zou ik mij er niet druk om maken. Het verschijnsel houdt ook verband met de eigenschap van de led lamp. GvH-E
-
GvH-E
Ja, dat is juist. Tussen de beide wissel (of hotel)schakelaars lopen twee zwarte (meestal lange) draden. Ook zal er meestal een fasedraad (bruin) meelopen.
Een van genoemde zwarte draden loopt via een schakelaar naar de ledlamp.
De capaciteit tussen de ledlampdraad en de overige bedrading kan voor voldoende voldoende lekstroom zorgen om bijv. een ledlamp of neonlampje enigszins te laten reageren.
Meet met een (hoog-ohmige) voltmeter de spanning maar eens zonder aangesloten ledlamp.
Bij een "normale" enkelpolige schakeling is de bedrading kort en weinig fasedraden in de buurt en treedt dit effect vrijwel nooit op. GvH-E
Een van genoemde zwarte draden loopt via een schakelaar naar de ledlamp.
De capaciteit tussen de ledlampdraad en de overige bedrading kan voor voldoende voldoende lekstroom zorgen om bijv. een ledlamp of neonlampje enigszins te laten reageren.
Meet met een (hoog-ohmige) voltmeter de spanning maar eens zonder aangesloten ledlamp.
Bij een "normale" enkelpolige schakeling is de bedrading kort en weinig fasedraden in de buurt en treedt dit effect vrijwel nooit op. GvH-E