Belsignaal blokkeren bij nummeronderdrukking

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Floyd702

Belsignaal blokkeren bij nummeronderdrukking

Bericht door Floyd702 »

Hallo allemaal,

Als ik door iemand gebeld word die nummeronderdrukking heeft ingeschakeld is het meestal een bedrijf of instantie die mij iets aan wil smeren. Ik heb een tijdje in Amerika gewoond en daar kon je gewoon *37 intoetsen en dan gaat je telefoon gewoon niet meer over als er iemand belt met nummer onderdrukking. Volgens de KPN klantendienst is dit in Nederland echter absoluut onmogelijk, het schijnt dat wij hier een zwaar verouderd systeem gebruiken wat zo te horen rijp is voor de schroothoop. Ook wist de klantenservice mij te melden dat er geen telefoons of andere randapparatuur op de markt is om dit voor elkaar te krijgen.
Maar ... 20 jaar geleden vertelde de PTT ons ook dat nummerherkenning, zoals we dat vandaag kennen, absoluut onmogelijk was. Terwijl een aantal slimme jongens dit binnen een paar dagen in elkaar wisten te knutselen, dat was toen op tv. Daarnaast moet je er natuurlijk ook rekening mee houden dat de KPN alleen gebaat is bij zoveel mogelijk telefoonverkeer. Dus neem ik de beweringen van de KPN met een flinke korrel zout.

De vraag is dus eigenlijk: is het mogelijk om een apparaatje in elkaar te knutselen dat doorgave naar de telefoon blokkeert als er een nummer binnenkomt welke uitsluitend uit 10 nullen bestaat? Ik ben aardig handig met de soldeerbout en kan van een (eenvoudig) schema zelf wel een printplaatje ontwerpen.

Misschien zijn er toch wel kant-en-klare apparaten of telefoons verkrijgbaar die dit kunnen, ik heb ze helaas niet op internet kunnen vinden.

Alle suggesties zijn welkom. Alvast bedankt voor jullie reakties!

Met vriendelijke groet,

Floyd
Pascal
Contacteer:

Bericht door Pascal »

Floyd,

Ik heb een apart GSM nr genomen voor dat soort flauwekul.
Bij de KvK hebben ze dat nr ingeschreven.
De spammers die jij bedoeld halen je nr uit een lijst die ze bij de KvK betrekken.
Ze gaan dus niet het internet afstruinen.
Als er op dat nr gebeld word, ga ik er van uit dat er weer zo'n zeikerd aan hangt.
Welicht is dat een optie voor je.
(zelfde idee werkt natuurlijk ook met een alternatief isdn nr)

Een andere benadering is de beller meteen door te verbinden met je Financial Buisnes Manager, die op dat moment net even op de WC zit.
Zelf gewoon lekker verder werken.
Floyd702

Bericht door Floyd702 »

Bedankt Pascal. Dit soort truukjes gebruik ik zelf ook al, ook al aangemeld bij infofilter enzo. En dat scheelt al enorm. Ik zal even uitleggen wat de aanleiding is voor dit bericht.
Twee maand geleden kreeg mijn zus een longontsteking en moest in het ziekenhuis opgenomen worden. Het was een zgn. pneumokokken infectie en uiteindelijk raakte ze zelfs in coma. Gelukkig kwam ze na een weekje weer bij en is nu redelijk opgeknapt. In die periode brak mijn moeder (82 jaar oud en dementerende) ook nog haar heup maar dat is inmiddels ook weer aan de beterende hand.
Enkele dagen geleden werd moeder opgebeld en die nam in paniek weer contact met mij op: zus lag weer in coma. Heel vreemd want ik had haar een dag eerder nog gezien en ze zag er goed uit en er leek niks mis. Ik snel naar moeder toe, die was ontroostbaar en in paniek. Daar werd ze weer gebeld en ik nam de telefoon van haar over. Wat bleek nu, de mevrouw aan de telefoon bleek helemaal niet van het ziekenhuis te zijn maar werkte bij het UWV en zat met een ziekmelding van mei voor haar neus. Er was dus helemaal niks aan de hand en alle paniek was voor niks.

Als ik er goed over nadenk is de laatste tijd er veel ellende ontstaan door bellers met nummeronderdrukking. Mijn moeder gelooft nog steeds in de eerlijkheid van mensen en als haar een gratis informatiepakket van iets wordt aangeboden zal ze dit accepteren. Later blijkt dan dat ze dan aan een of ander abonnement vastzit voor een aantal jaren. Als haar bewindvoerder kan ik dit gelukkig weer ongedaan maken maar het kost je zoveel tijd en energie.

Het makkelijkste zou zijn: gewoon de telefoon de deur uit. Maar iemand van 82 jaar haar telefoon ontnemen plaatst haar in een enorm sociaal isolement en dat wil ik dus niet. Vandaar mijn vraag hier.

Ik vergelijk iemand die met nummeronderdrukking belt altijd met iemand die aan je deur klopt maar weigert te zeggen wie hij/zij is. Doe je dan open? Ik niet, ik neem die telefoon dan ook niet op. Waarom mag ik niet weten wie het is?
Vandaar dat ik gewoon niet meer gebeld wil worden door die stiekemerds.

Dat is dus de achterliggende reden. Intussen ben ik er achter dat tegelijk met het belsignaal het nummer wordt meegestuurd. Met een schakeling ertussen, evt. gevoed door de -42V die permanent op de lijn staat, moet een nummer zonder CallerID dus gemakkelijk geblokkeerd kunnen worden. Ik zal nog wat meer op internet zoeken en zoveel mogelijk technische details achterhalen.

Bedankt Pascal! En als iemand nog meer tips heeft, ik hoor het graag.

Groet, Floyd
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Ik heb ergens een schema liggen waar je inderdaad nummers kunt in zetten die dan tegen gehouden worden.
Ik ga eerst op vakantie en daarna zal ik gaan zoeken naar dit ding.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Floyd702

Bericht door Floyd702 »

O ja, dat de KvK lijsten met telefoonnummers verkocht wist ik. Ik heb daarom voor mijn eigen bedrijf een niet-bestaand nummer opgegeven. Daar heb ik gelukkig geen last van.
pe5ocb

Bericht door pe5ocb »

Weet dan ook zeker dat belangrijke dingen niet zonder nummer bellen! Je zal maar telefoon van het ziekenhuis missen.
Floyd702

Bericht door Floyd702 »

Mat, dat zou te gek zijn. Stel je vakantie een dagje uit :lol:
Nee hoor, veel plezier en ik hoop later van je te horen.
Floyd702

Bericht door Floyd702 »

Ja pe5ocb, daar heb je gelijk in. Maar ik heb een blauwe maandag voor een bedrijf gewerkt die telefooncentrales verkocht en installeerde en in elke centrale kun je een default telefoonnummer programmeren. Waarom zou een ziekenhuis zijn telefoonnummer niet kenbaar willen maken, dat begrijp ik dus niet.
Het klopt wel wat je zegt hoor, maar de meeste bedrijven willen gewoon het nummer van hun hoofdkantoor laten zien om aan te tonen dat ze geen stiekeme bellers zijn. Ze weten ook wel dat veel mensen gewoon niet opnemen als het nummer onderdrukt is. Snappu?

Groet, Floyd
Plaats reactie