huiswerk probleempje :)

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
dobbel

huiswerk probleempje :)

Bericht door dobbel »

Kan iemand mij helpen? ik heb dus de volgende opgave gekregen.

Een regel uit de algebra stelt dat: X.Y maximaal is indien X=Y. Er moet dan wel aan de voorwaarde voldaan zijn dat "de som van x en y constant i".
Pas deze regel toe op een niet ideale spanningsbron om aan te tonen dat maximaal vermogen enkel kan optreden bij RL gelijk aan RI bron.

Toon tevens het volgende aan:
Pn-maximaal= e.m.k^2 / 4.Ri bron

Kan iemand mij hiermee helpen of me toch al op weg sturen dank u.
Kaz'Duzar

Bericht door Kaz'Duzar »

1) schrijf een vergelijking op voor het vermogen dat gedissipeerd wordt in Rl --> P=I^2*R, waarbij je I moet schrijven als functie van de spanningsbron, Rload en Rinwendig
2) Voor het aantonen gaan we uit dat de spanningsbron en Rinwendig niet veranderen. Enkel Rload verandert
3) Neem de afgeleide dP/dRload. In andere woorden. Neem de afgeleide naar Rload van de functie die je bij 1 berekent hebt
4) Deze afgeleide moet nul zijn (In het top/dal van een is de afgeleide 0)
5) Hieruit volgt uiteindelijk dat Rinwendig=Rload.

Voor vraag 2 moet je in de vergelijking die je bij 1 gevonden hebt invullen dat Rload=Rinwendig.

Je zult zelf nog redelijk wat moeten rekenen, maar als je stap 1 hebt, zou je het wel moeten redden. Als je er niet uitkomt moet je het even zeggen.
Plaats reactie