Probleem met wasmachine
Probleem met wasmachine
Hallo, onze wasmachine warmt niet meer. Ik heb het element al doorgemeten en dat is ok. Ik denk dat mogelijk de triac die de verwrming stuurt defect kan zijn. Dit betreft een TRIAC MAC15M. Als ik meet tussen main termainal 1 en de gate heb ik ongeveer 70 Ohm weerstand. Tussen MT1 en MT2 en tussen GATE en MT2 meet in oneindig grote weerstand. De weerstand van 70 Ohm meet ik tussen MT1 en GATE in beide richtingen. Is de Triac stuk denken jullie? De triac is verwijderd uit de print bij de metingen. Graag advies.
Peter
Dank u
Peter
Dank u
Over het verwarmingselement heb ik gemeten =>geen spanning.
De wasmachine doet alles wat ie moet doen behalve verwarmen.
Klein detail. Enkel op het laatste van zijn programma zwiert hij de was wel droog maar daarna neemt hij terug water en stopt de machine. Zou het kunnen dat de defecte triac het programma op het laatste in de war stuurt?
Had al gedacht aan nieuwe programmeermodule maar die is schandalig duur: 550 Euro ongeveer. Das dus geen optie.
Peter
De wasmachine doet alles wat ie moet doen behalve verwarmen.
Klein detail. Enkel op het laatste van zijn programma zwiert hij de was wel droog maar daarna neemt hij terug water en stopt de machine. Zou het kunnen dat de defecte triac het programma op het laatste in de war stuurt?
Had al gedacht aan nieuwe programmeermodule maar die is schandalig duur: 550 Euro ongeveer. Das dus geen optie.
Peter
-
Mat Janssen
- Moderator

De macine heeft geen droogkookbeveiliging. Het is een siemens siwamat WXLS1050FG/01
Schema van de machine : https://portal.bsh-partner.com/portal(b ... LFRAME.HTM
Schema van de machine : https://portal.bsh-partner.com/portal(b ... LFRAME.HTM
-
Mat Janssen
- Moderator

ergens moet hij de temperatuur meten van het water.pelelaur schreef:Ja sorry , was vergeten dat je geregistreerd en ingelogd moet zijn. Zal dus niet gaan. Het schema betreft een mechanisch schema en geen elektrisch diagram spijtig genoeg. Sorry. Zal eens een nieuwe triac proberen en als dat niet lukt => oud ijzer
Peter
Zo te horen is het geen oud beestje, maar voor 550€ heb ja al een nieuw:-)
Ja inderdaad, hij is nog zo goed als nieuw maar siemens vraagt dus een schandalige prijs voor de module. De machine is vijf jaar oud en staat al een jaar stil. Ik had ze overgekocht als reserve omdat de onze ook bijna stuk is. Zal wel niet lukken om ze te maken. Heb dat altijd voor als het voor mezelf is. Als anderen aan mij iets komen vraag krijg ik altijd alles gemaakt maar voor mezelf.... pfft.
-
sijmenkrans
- Contacteer: