gebruik van een thyristor

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
henklith

gebruik van een thyristor

Bericht door henklith »

Hoi experts, ik wil een thyristor gaan gebruiken om een elco'tje die geladen is tot een volt of 20 te ontladen.
De stroom puls is eigenlijk maar zeer kort, kan wel even een fiks stroompje lopen natuurlijk
De thyristor is met de cathode verbonden met de plus van een 12V accu
De accu wordt in feite even met een pulsje op geladen, dit moet een herhalende cyclus worden, zeg elke seconde even een ontlading van het
elco'tje.
Vraag is nu kan ik de gate aansturen met een pulsje (blok of spyke) van een blokgolf generator die varieert van van o tot 12 volt.
Of,,,, moet ik dan ook de gate met een blok aansturen die minstens de waarde van de anode heeft, (dus die 20 volt)?
Verder welke huis tuin en keuken thyristor moet ik daar voor gebruiken, lekker voordelig liefst :o)
Groet, Henk
stardriver
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Van die blok naar 1 piek kan je doen met een condensator in serie.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
henklith

Bericht door henklith »

Hoi Stynus, ja klopt, dat is ook totaal geen probleem, het is voor mij puur de vraag of op de gate een puls moet komen die minstens net zo hoog is als de anode spanning?
Groet, Henk

NB de kathode van de thyristor hang aan de plus 12 volt ! en de anode dus aan de plus 20 volt.
stardriver
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Met die condensator maakt dat denk ik niet uit. Die stroompiek blijft er zijn dus zal de thyristor ontsteken.
Met vriendelijke groet,
Stynus
henklith

Bericht door henklith »

Hoi Stynus, ja dat dacht ik ook die wordt er als het ware op gesupperponeerd, missien moet ik de kathode en de gate nog met een weerstandje verbinden, om aan die kant van de koppel condensator de plus 12 volt al vast te hebben staan :o)
De thyristor stopt dacht ik van zelf als de stroom er door tot nul daald.
Dat c'tje dat de thyristor moet onladen valt denk ik binnen een milie helemaal naar nul.
die is maar een 20 UF.
Nou,, heb je nog een type nummer van zo'n thyristor? ik heb met die dingen geen enkele ervaring, en ook niks van dat spul in mijn la liggen.
Groet, henk
stardriver
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Met vriendelijke groet,
Stynus
Plaats reactie