Als je goed kijkt op het plaatje en je beheerst de Franse taal dan lees je:
Couplage
CA
Vertaald naar het Nederlands:
Koppeling AC
AC betekend dat je in serie met je meet signaal een condansator hebr zitten om de gelijkspannings komponent eraf te halen.
Nu gaat het meetsignaal zich gemiddeld rond je 0 bevinden.
Zet de koppeling maar eens op DC, da zie je wat je wil.
Succes!
Dus nu heb ik het wisselspanningsgedeelte. Maar als ik goed kijk heb ik een signaal van meer dan 200V en een frequentie vab 500hz ?
Dit signaal komt uit een catapillar laadbuldozer . Ze vroegen aan mij als ik het signaal op beeld kon zetten. En een begin en eindsignaal. Als ze gas geven loopt de breedte van de pulse op en zou er een ander circuit (koel ) geschakelt worden. Nu wilden zij dit zelf onder controle hebben en evenuteel nabouwen , omzo zelf het koelgedeelte te triggeren.
Daarom even ook het andere beeld. dus even de koppeling op DC zetten wordt even moeilijk omdat die laadschep bij de klant staat. Dus elk woord uitleg is welkom.
Dus begrijpen is numero 1 voor mij. Dat ze het willen nabouwen.. laat ik aan hun over , want zelfs catapillar zelf geeft geen duidelijk heid over het signaal... ( waarschijnlijk interne keuken )
Ik zie eigenlijk iets anders.
de tijdbasis zegt 250 usec.
Het signaal heeft 2 hokjes nodig, dus 2 x 250 usec = 500 usec.
500 usec is volgens mij 2KHz.
Dan lees ik ook CH1 500 volt en zie dat het signaal 3 hokjes groot is.
Bij een normaal type oscilloscoop wil dat zeggen dat je topwaarde dus 3 x 500 = 1500 volt is.
Dus voorzichtig voelen aan het signaal het zou wel eens best gevaarlijk kunnen zijn.
Ik denk dat het toch die 1500 volt is, want de meeste scopes gebruiken bij zulke hoge spanningen een 1000:1 meetkop en de schaal op het scherm wordt dan automatisch naar de juiste vak verdeling geschakeld om geen verwarring te veroorzaken.