Hallo Allemaal,
Mijn vraag gaat over een transmitter.
Mij is gevraagd om een klein klimaat systeem te maken ten eerste is het belangrijk dat de temperatuur gemeten gaat worden, dit alles gaat met een microcontroller bestuurd worden. Ik heb een PT-100 element en deze wordt aangesloten op een transmitter, het pt-100 element kan temperaturen meten tussen de 0 en 50 graden celsius, de transmitter reageert hier op door een stroom te genereren van 0 en 20 mA.
Nu mijn vraag... Hoe meet ik deze stroom? Waar moet ik die overheen laten lopen? Is het overigens ook mogelijk om de transmitter om te schakelen naar spanning?
Met een vriendelijke groet en alvast dank,
Marco
Vraag over een PT100 element en een transmitter.
-
Mat Janssen
- Moderator

Uit het kastje komen 2 punten die de temperatuur vertegenwoordigen in een stroomvan 0 - 20 mA.
Daar, volgens de wet van ohm, een stroom die door een weerstand loopt een spanning over die weerstand laat ontstaan zal dit hier ook wel zo werken.
Sluit eens een weerstand van b.v. 100 ohm over die 2 punten aan, en je zult zien dat bij 50 graden ( 20 mA) over de weerstand 2 volt gaat staan.
Dit komt omdat de wet wan ohm in dat kastje zit verstopt.
Je kunt ook een universeel meter in de stroom stand op die 2 klemmen aansluiten, en dan zie je die 20 mA bij 50 graden.
Er zit dus een stroombron in dat kastje.
Echter geen theoretische stroombron. Deze zou dan een oneindige spanning bij die stroom kunnen geven. In de specificatie van dat kastje daar staat in wat de maximale waarde van de belastingweerstand mag zijn.
Daar, volgens de wet van ohm, een stroom die door een weerstand loopt een spanning over die weerstand laat ontstaan zal dit hier ook wel zo werken.
Sluit eens een weerstand van b.v. 100 ohm over die 2 punten aan, en je zult zien dat bij 50 graden ( 20 mA) over de weerstand 2 volt gaat staan.
Dit komt omdat de wet wan ohm in dat kastje zit verstopt.
Je kunt ook een universeel meter in de stroom stand op die 2 klemmen aansluiten, en dan zie je die 20 mA bij 50 graden.
Er zit dus een stroombron in dat kastje.
Echter geen theoretische stroombron. Deze zou dan een oneindige spanning bij die stroom kunnen geven. In de specificatie van dat kastje daar staat in wat de maximale waarde van de belastingweerstand mag zijn.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd