lampenversterking
lampenversterking
mat ik wil niet irritant doen maar eum
welke spoel is dat (windingen enzo de tekst is immers te klein en als ik ze vergroot te wazig) en wat bedoelen ze met normal en bright input?
welke spoel is dat (windingen enzo de tekst is immers te klein en als ik ze vergroot te wazig) en wat bedoelen ze met normal en bright input?
-
Mat Janssen
- Moderator

Stragke, wanneer je het schema afdrukt met microsoft office picture manager dan is het best duidelijk en alles goed te zien.
Het verschil tussen normal en bright input zou je zelf in een woordenboek kunnen vinden. Ik zal nu een antwoordt opgeven maar als je iets wil leren dan zul je misschien iets meer eigen initiatief kunnen tonen en niet altijd de makkelijkste weg kiezen om een ander op jou vraagjes te zetten.
Bij bright dan is de klank wat helderder dan bij normaal (filter)
En die spoel windingen dat zijn transformatoren.
Wanneer je dit soort dingen nog niet hebt gehad of weet dan raad ik je aan om deze versterker maar niet gaan te maken want ik voorspel je dat jij hem nooit fatsoenlijk aan de gang krijgt. Begin maar eerst met kleine dingetjes (ledje aan/uit) en dan steeds maar naar grotere ontwerpen.
Het verschil tussen normal en bright input zou je zelf in een woordenboek kunnen vinden. Ik zal nu een antwoordt opgeven maar als je iets wil leren dan zul je misschien iets meer eigen initiatief kunnen tonen en niet altijd de makkelijkste weg kiezen om een ander op jou vraagjes te zetten.
Bij bright dan is de klank wat helderder dan bij normaal (filter)
En die spoel windingen dat zijn transformatoren.
Wanneer je dit soort dingen nog niet hebt gehad of weet dan raad ik je aan om deze versterker maar niet gaan te maken want ik voorspel je dat jij hem nooit fatsoenlijk aan de gang krijgt. Begin maar eerst met kleine dingetjes (ledje aan/uit) en dan steeds maar naar grotere ontwerpen.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
eum wel het is een probleem in mijn geval
het enigste wat we al gezien hebben zijn weerstanden en dioden
maar ik heb al een opamp gemaakt dus een 741 en dan een transistor eindtrap een npn en een pnp vermogenstransistoren
alleen als je teveel bas wilt gaat ie ruisen(mss boxen niet sterk genoeg)
transfo's heb ik ook al "gezien" maar niet in de les
de spanning is evenredig met het aantal windingen v elke spoel........
maar alleen kun je deze kopen? en hoe druk je dat uit? in windingen of omh of iets anders?
momenteel zien we magnetisme maar alleen nog maar natuurlijke magneten(F=m1Xm2/ 4pi µ r²)
dus ik loop seriuus voor
heb gisterenavond nog een tekst gemaakt met led's op 12v
3led's in serie 20x paralel 20x20mA:400mA dus redelijk
led's aan uit timerschakeling ,fet's,stroomversterking bij transistoren heb ik allemaal al gezien(misschien niet helemaal grondig) maar met een beetje hulp begrijp ik toch je schakelingen.helaas weet ik niet wat die lampen doen omdat ik dat nog nooit gezien heb en ik kan de stromen ook niet bereken
dus eigenlijk ben ik een beetje een buitenbeentje
het enigste wat we al gezien hebben zijn weerstanden en dioden
maar ik heb al een opamp gemaakt dus een 741 en dan een transistor eindtrap een npn en een pnp vermogenstransistoren
alleen als je teveel bas wilt gaat ie ruisen(mss boxen niet sterk genoeg)
transfo's heb ik ook al "gezien" maar niet in de les
de spanning is evenredig met het aantal windingen v elke spoel........
maar alleen kun je deze kopen? en hoe druk je dat uit? in windingen of omh of iets anders?
momenteel zien we magnetisme maar alleen nog maar natuurlijke magneten(F=m1Xm2/ 4pi µ r²)
dus ik loop seriuus voor
heb gisterenavond nog een tekst gemaakt met led's op 12v
3led's in serie 20x paralel 20x20mA:400mA dus redelijk
led's aan uit timerschakeling ,fet's,stroomversterking bij transistoren heb ik allemaal al gezien(misschien niet helemaal grondig) maar met een beetje hulp begrijp ik toch je schakelingen.helaas weet ik niet wat die lampen doen omdat ik dat nog nooit gezien heb en ik kan de stromen ook niet bereken
dus eigenlijk ben ik een beetje een buitenbeentje
vergeet die lampen maar.... die moet ik van mijn vader zelf betalen
een mosfet versterker
kun je dit vergelijken met een transistorversterker
maar dan ingangssignaal op gate zetten + op drain en de verbruiker tussen source en massa?
of is dit geheel anders?
dus een enchancement mosfet met de gate als ingangsspanning
de drain als + en de source als uitgang voor het versterkte signaal
een mosfet versterker
kun je dit vergelijken met een transistorversterker
maar dan ingangssignaal op gate zetten + op drain en de verbruiker tussen source en massa?
of is dit geheel anders?
dus een enchancement mosfet met de gate als ingangsspanning
de drain als + en de source als uitgang voor het versterkte signaal
-
Mat Janssen
- Moderator

Dat werkt niet echt als een versterker.
wanneer je op de gate binnen komt en op de source er uit gaat bouw je zoiets als een emittor volger met een versterking van 1.
Zoek maar eens op google met de vraag die hier stelde en je vind best een hoop schema's van versterkers met Fet's in de uitgang.
wanneer je op de gate binnen komt en op de source er uit gaat bouw je zoiets als een emittor volger met een versterking van 1.
Zoek maar eens op google met de vraag die hier stelde en je vind best een hoop schema's van versterkers met Fet's in de uitgang.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

Hier heb je ar al eentje die ik voor jou na 2 min. googelen heb gevonden.
http://sound.westhost.com/project101.htm
kijk hier maar eens verder.
Succes ermee
http://sound.westhost.com/project101.htm
kijk hier maar eens verder.
Succes ermee
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

Jouw Leraar heeft wel gelijk maar ik geef een antwoord op jouw vraag en die was dat je erbij de source uit ging en niet bij de drain.
Dus, ik lees wat jij vraagt, maar als je iets anders bedoeld dan wat je zegt moet je dat ook even zeggen, want dan ga ik het anders lezen.
Dus, ik lees wat jij vraagt, maar als je iets anders bedoeld dan wat je zegt moet je dat ook even zeggen, want dan ga ik het anders lezen.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator