Componenten vraag

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
Bram

Componenten vraag

Bericht door Bram »

Hallo.

Ik ben nog vrij nieuw in de elektro wereld en weet nog niet veel over alle soorten condensatoren etc.

Ik wil nu de 260W rms schakeling gaan bouwen die op electriczone.tk staat. Zie: http://www.geocities.com/ripkipelectriczone/260wamp.gif

Ik heb voor mezelf een lijst gemaakt van de componenten die erin zitten en ben toen op conrad gaan kijken welke ik kon gebruiken. De transistors is niet zo'n probleem, behalve dat er geen BC556C is maar wel een BC556B (maakt dit iets uit?).

De problemen kwamen echter toen ik de weerstanden en condensatoren opzocht.
Wat voor soort weerstanden moet ik gebruiken? Bij sommige weerstanden staat hoeveel watt ze moeten zijn, alleen hoe weet ik welke weerstanden ik moet hebben voor de rest?

De condensator symbolen met 2 zwarte strepen zijn toch keramische condensatoren? En de wit met zwarte symbolen elektrolytische?

Als iemand mij zou kunnen helpen met mijn eerste schakeling/versterker zou ik dat heel fijn vinden :D

Alvast bedankt, Bram
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

In dit geval omdat er een sterke terugkoppeling is mag je de bc556b gebruiken omdat de versterkingen toch laag zijn van de induviduele trappen.
De zwarte dikke strepen zijn condensatoren. Afhankelijk van de waarde en de toepassing is een kondensator een keramische of een metaal-papier condensator. In ons gevan zijn die dingen metaal-papier condensatoren en geen keramische. Wanneer je een open kant ziet dan is het een elco. Die open kant is dan de plus van de elco.
Dan zit er nog een klein foutje in het schema wat weeratandwaarde betreft maar ik heb hier op dit forum dat al een keer gemeld. zoek dat maar even. Er staat een stereo uitvoering ergens gevraagd en getekend samen met een voeding voor het geheel.