Componenten vraag

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
Bram

Componenten vraag

Bericht door Bram »

Hallo.

Ik ben nog vrij nieuw in de elektro wereld en weet nog niet veel over alle soorten condensatoren etc.

Ik wil nu de 260W rms schakeling gaan bouwen die op electriczone.tk staat. Zie: http://www.geocities.com/ripkipelectriczone/260wamp.gif

Ik heb voor mezelf een lijst gemaakt van de componenten die erin zitten en ben toen op conrad gaan kijken welke ik kon gebruiken. De transistors is niet zo'n probleem, behalve dat er geen BC556C is maar wel een BC556B (maakt dit iets uit?).

De problemen kwamen echter toen ik de weerstanden en condensatoren opzocht.
Wat voor soort weerstanden moet ik gebruiken? Bij sommige weerstanden staat hoeveel watt ze moeten zijn, alleen hoe weet ik welke weerstanden ik moet hebben voor de rest?

De condensator symbolen met 2 zwarte strepen zijn toch keramische condensatoren? En de wit met zwarte symbolen elektrolytische?

Als iemand mij zou kunnen helpen met mijn eerste schakeling/versterker zou ik dat heel fijn vinden :D

Alvast bedankt, Bram
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

In dit geval omdat er een sterke terugkoppeling is mag je de bc556b gebruiken omdat de versterkingen toch laag zijn van de induviduele trappen.
De zwarte dikke strepen zijn condensatoren. Afhankelijk van de waarde en de toepassing is een kondensator een keramische of een metaal-papier condensator. In ons gevan zijn die dingen metaal-papier condensatoren en geen keramische. Wanneer je een open kant ziet dan is het een elco. Die open kant is dan de plus van de elco.
Dan zit er nog een klein foutje in het schema wat weeratandwaarde betreft maar ik heb hier op dit forum dat al een keer gemeld. zoek dat maar even. Er staat een stereo uitvoering ergens gevraagd en getekend samen met een voeding voor het geheel.
Als je het niet kunt vinden dan laat het maar even weten dan probeer ik wel te zoeken. Maar ik dacht dat het verhaal begon over de voeding.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Bram

Bericht door Bram »

ok heel erg bedankt :)

Maar wat is dan het verschil tussen de symbolen van de condensatoren in het schema?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

De 100pf en 56 pf condensatoren zijn keramische, de 47nF en 220nF zijn MP condensatoren. Als symbool heb je geen verschil daarin. De waarde bepaalt dat in dit geval.
Maar de componentenleverancier zorgt er wel voor dat altijd de juiste onderdelen geleverd worden.
Bram

Bericht door Bram »

Ik kom nu tot dit topic: http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.ph ... versterker

Verder vind ik nix, ik heb gezocht op voeding versterker etc maar nix gevonden.

Verder voor de weerstanden: maakt het uit wat voor weerstanden ik neem? Waardes natuurlijk wel alleen qua watt en type?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik bedoel deze http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.php?t=789
Hier is het schema ook goed aangepast. Lees het verhaal maar eens.
Zijn er nog vragen, stel ze !
Bram

Bericht door Bram »

Bedankt voor het topic alvast :D

Alleen nog de vraag over de weerstanden. Bij Conrad staan draadweerstanden, koollaagweerstanden en metaallaagweerstanden. Draadweerstanden?

Welke moet ik hiervan nemen en wat moet ik nemen bij de weerstanden waarbij geen "watt-waardes" staan?

EDIT: ik zie net dat het soort weerstand afhangt van het aantal watt. Alleen weet ik dus niet wat voor watt weerstanden ik moet nemen bij degene waar het niet bijstaat.

Alvast weer bedankt :)
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Waar niks bij staat zijn weerstanden van 0,25 watt.
Die weerstanden zijn koolweerstanden.
De 2 en 5 watt weerstanden zijn draadgewondenweerstanden.
De 1 watt weerstand mag kool of draad zijn.
Plaats reactie