Enkele vragen van een groentje

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
GanjaIt

Enkele vragen van een groentje

Bericht door GanjaIt »

Hey mensen,

Excuses als de topic niet hoort.

Mijn vraag is best algemeen, het zit als volgt:
Voor een project moet ik een robot bouwen, die bestuurd wordt door een pc of PDA.
Mijn vragen hebben betrekking tot de printplaat die de motors gaat besturen. Het gaat hierbij om minimaal 5 motors. Het programma voor de pc/PDA is voor mij geen grote zorg.
Wat heb ik eigenlijk allemaal nodig om het vanaf de pc/pda te realiseren.
Het is denk ik 1 controller / motor, dat is ongeveer alles wat ik nu hiervan weet.
Tevens wil ik graag weten wat de beste aanpak hierbij is, hoe moet ik de printplaat programmeren(met welke taal/ hulpmiddelen), welke onderdelen ik allemaal nodig heb.
En kan ik zo'n printplaat niet op maat laten maken(indien dit mogelijk is, wil ik graag weten hoe groot de kosten weten, die hiermee gepaard gaan)
Kan iemand mij helpen waar ik moet beginnen.

PS. Op het gebied van Electronica ben ik nog best wel een groentje, dus excuses als er hele domme vragen bij zitten. Ik weet dat het heel wat vragen in eens zijn, maar de onduidelijkheden bij mij ook heel groot.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je ervoor kiest die motorstuurprint serieel aan te sturen dan stel ik voor om met een PIC ic de communicatie met de pc en de motoren te laten plaatsvinden.
Je kunt met eenvoudige componenten dan die 5 motoren linksom / rechtsom en laten stoppen.
Dat hoeft dan allemaal niet zo duur te zijn. De prijs is een beetje afhankelijk van het vermogen wat de motoren opnemen.
Dan moet in eder geval bekend zijn hoe hoog de spanning en de stroom is van die motoren.
Het is dan zelfs mogelijk om snelheid te regelen van die motoren onderling.
Nodig is dan 1 PIC ic, 1 communicatie ic als interface tussen de pc en de PIC.
5 stuur ic's voor de motoren Of een 20 tal transistoren met weerstanden.
Voor het eventueel maken van zoeen printplaat hebben we wel een adres en zelfs het maken van de layout zijn hier mensen aanwezig die dat eventueel wel willen doen.
Waar je mee moet beginnen is precies zeggen wat je wil (aantal motoren) snelheidsregeling ja of nee. En de motor gegevens.
Dan zien we wel weer verder.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
GanjaIt

Bericht door GanjaIt »

Thnx voor de snelle reactie.

De gegevens waar ik op het moment over beschik zijn het volgende:
-De specificaties van de motors is als volgt:
- 12 Volt
- Current = 123mA (at 12v no load)
- Current = 2.05A (at 12v locked shaft)
- De snelheidsregeling is gewenst
- Wat ook gewenst zou zijn is om meerdere motors aan te spreken, dit hoeven niet alle 5 tegelijk maar wel 2.

Eigenlijk wilde ik het zo hebben dat het niet motorafhankelijk zou zijn(of zo min mogelijk). Ik wil het modulair bouwen, voor verdere ontwikkelingen hieraan. Overigens is dit geen eis aan het systeem maar eerder een wens.

Mijn excuses als deze gegevens niet volstaan, maar dit is ongeveer alles wat ik heb.

Alvast bedankt voor de moeite..
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik zal iets modulairs opzetten.
En wat mij betreft mogen alle 5 de motoren draaien als jij maar voldoende voeding hebt.
Zal ik het opzetten met een PIC ic en serieele communicatie vanuit de pc?
of !!!
GanjaIt

Bericht door GanjaIt »

Dat zou echt Top zijn,

Bedankt hoor
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Hier heb ik wat in elkaar geknutseld.
Voor 6 motoren die alle kanten opkunnen.
Bijlagen
robot_6_motoren.gif
robot_6_motoren.gif (8.62 KiB) 6982 keer bekeken
GanjaIt

Bericht door GanjaIt »

Ey alvast bedankt hoor,

Ik kan het pas in het weekend goed bekijken.

Alsnog harstikke bedankt
GanjaIt

Bericht door GanjaIt »

Bedankt voor het ontwerp,

Ben nu bezig met het samenstellen van een lijst met benodigdheden, alle onderdeelen moeten nog aangeschaft worden, maar alvorens ik daaraan begin zou ik graag nog enkele dingen willen weten:
- Ik wil graag een (diepte/druk)sensor erop aansluiten (Kan dit met het huidige ontwerp?) en heeft iemand een idee voor een goedkope sensor

- Een tweede vraag is of er een mogelijkheid dat ik er een sms-module aan kan koppelen en zo aansturen dat er een sms wordt verstuurd?

- Heeft iemand misschien een idee wat ik het beste kan gebruiken voor het programmeren van de chip (Welke programmer en taal?)

Ik weet dat het internet er bomvol van staat, maar zou graag willen weten wat jullie gebruiken(Dan is hulp in ieder geval dichtbij)

Alvast bedankt
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Er kan inderdaad nog wel wat bij. Er zijn nog ingangen over om het een en ander aan te sluiten. Ook kan via de seriele poort een verbinding gemaakt worden naar een module die dan sms en uitzendt.
Je kunt in C, in Basic ,in assembler programmeren. Zul je toch zelf moeten bepalen waar je voorkeur naar uitgaat. Hier is een link op deze site naar een programmer met software.
F. de Cock

Het kan ook met een I2C bus

Bericht door F. de Cock »

De volgende lectuur zal ik ten zeerste aanbevelen: Het boek: pc poorten onder windows, en het boek (elektuur) de I2C bus. De oplossing van dit probleem zou ook als volgt kunnen. het hele project koppellen aan een I2c bus waardoor de schakelingen van de motor zeer compact blijven en er maar twee draden nodig zijn om de 5 motoren aan te sturen. Voor I2C zijn verschillende schakelingen te besturen met de PC. Een AD/DA converter, een I/0 controller uitbreidbaar tot 128 poorten bidirectioneel, het boek I2C van elektuur beschijft uitvoerig de specificaties en heeft natuurlijk ook printlayouts en onderdelenlijsten in het boek.
Plaats reactie