Detonatie sensor

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
Rob Jacobs

Detonatie sensor

Bericht door Rob Jacobs »

Hallo,

Ik zoek hulp bij het maken van een detonatie teller. Zelf ben uit de werktuigbouw richting en heb te weinig ervaring om zo'n teller te bouwen.
Ik race in de 50cc brommerrace met een Honda en gebruik een eigen gegoten cilinder. Als men zeer extreem gaat met de afstelling kan het gebeuren dat men last krijg van detonatie (eigen ontbranding) waardoor de motor kapot gaat. Ik kan de volgende onderdelen bezorgen:
Detonatiesensor werkt van 0 tot 20Khz
Processor speciaal voor dit doel ontwikkeld met daarin een versterker, ruisfilter ect. Kan een PDF file sturen met alle gegevens.
Wat wil ik precies:
Als de motor detoneert gebeurt dat in een gebied van 14 to 16Khz
Telkens als dat gebeurt moet dat opgeteld worden en zichtbaar worden in een display. Als de motor teveel detoneert moet ik stoppen en de afstelling veranderen.

Is er iemand die interesse heeft om zo iets te bouwen.

Rob
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Ik kan wel zoiets bouwen, maar ik ben niet goed in kastjes maken enz.
Wanneer jij zel een kastje maakt en de zaak daarin wil bouwen , dan wil ik dat wel maken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Sram

Bericht door Sram »

Kun je niet beter de oorzaak van zelfdetonatie monitoren? Is dit een te hoge cylinder temparatuur of iets met het mengsel. Of is dit niet te meten?
1303 RS

Bericht door 1303 RS »

uit mijn ervaring weet ik dat je boven de 4000 a 5000 toeren je niet veel meer hebt aan een detonatie melder (zijn nouwkeurigheid is weg) wij hebben motoren die 8500 toeren draaien

Wij zitten dus ook bij het detonatie probleem
vroeger was er bijna geen spraken van detonatie ( alleen bij turbo motoren ) maar tegenwoordig liggen de compresieverhoudingen zo hoog bij de atmosferische motoren dat hier het detoneren nu ook optreed

Je kunt wel race fuel gebruiken met een hogere klopvastheid of water metanol injectie maar in sommige Klasse's mag dat niet en dan zit je dus met een probleem

Als je aan de top wil rijden moet je tegen de detonatie grens rijden en dat kost geld veel geld

Bart
Heini

Re: Detonatie sensor

Bericht door Heini »

Rob Jacobs schreef:Hallo,

Ik zoek hulp bij het maken van een detonatie teller. Zelf ben uit de werktuigbouw richting en heb te weinig ervaring om zo'n teller te bouwen.
Ik race in de 50cc brommerrace met een Honda en gebruik een eigen gegoten cilinder. Als men zeer extreem gaat met de afstelling kan het gebeuren dat men last krijg van detonatie (eigen ontbranding) waardoor de motor kapot gaat. Ik kan de volgende onderdelen bezorgen:
Detonatiesensor werkt van 0 tot 20Khz
Processor speciaal voor dit doel ontwikkeld met daarin een versterker, ruisfilter ect. Kan een PDF file sturen met alle gegevens.
Wat wil ik precies:
Als de motor detoneert gebeurt dat in een gebied van 14 to 16Khz
Telkens als dat gebeurt moet dat opgeteld worden en zichtbaar worden in een display. Als de motor teveel detoneert moet ik stoppen en de afstelling veranderen.

Is er iemand die interesse heeft om zo iets te bouwen.

Rob
Dit lijkt me ook een leuk project. :D Het moet toch mogelijk zijn om te maken. Het word ook gebruikt in de GP bv. bij de 125 en 250cc klasse.

Henri
Heini

Bericht door Heini »

Jammer dat we niet verder komen hier. Rob kun je de gegevens hier even neerzetten van de processor ?

Henri
Plaats reactie