Ik ben op zoek naar een manier om 4 NiMH penlite batterijen (1,2V - 1850mAh. 1,2V * 4 = 4,8V) om te vormen naar 5 volt (Max. 800mA - 1A).
Deze 4 batterijen zou ik graag ook kunnen vervangen met normale penlite's. (4x1,5V=6V) Deze uitgang zou dan hetzelfde moeten leveren. (5V Max. 800mA - 1A)
Er zal dus een variabele spanning van 4,7V - 6,1V omgezet moeten worden naar een constante spanning van 5V (Max. 800mA - 1A)
Daarnaast heb ik nog het probleem nog dat ik een leek ben Het probleem kan wel eens eenvoudiger zijn dan dat ik doe vermoeden
om van een hogere naar een lagere spanning te gaan is het eenvouding.
Je 5V kun je met een 78L05 bekomen. (zie algemene onderwerpen. Mat (moderator) heeft daar een aantal schema's gepost waar deze tussen staat.)
Om van een lagere spanning naar een hogere te komen, heb je een boost schakeling nodig. ofwel zet je er nog een batterijtje bij, en laat je ze terug van hoog naar laag komen.
Wil je van een hogere of lagere naar je 5V gaan, dan heb je een buck/boost schakeling nodig. De MC34063A is een IC die zoiets kan. Zoek het datasheet eens op en lees eens wat over die materie via google.
Het is niet zo eenvoudig...
Ik begrijp dat van 6V naar 5V geen probleem is. (Al weet ik eigenlijk niet waar ik dat schema kan vinden van Mat. Bij algemene onderwerpen ? In het Forum of op de site ?) Dit lijkt me nog niet heel erg lastig.
Ik begrijp dat de MC34063A te regelen is aan de hand van de te kiezen weerstanden. Ik probeer alleen uit de datasheet op te maken welke weerstanden ik nodig heb bij een input van 4,7V naar een output van 5V. Het minimum voor de MC34063A is 3 volt, dat heb ik wel gevonden. Dat is geen probleem.
Mocht het niet lukken dan zal ik er een batterij bij doen. 4,8V ligt ook wel dicht bij 5V, misschien dat dit ook moet gaan lukken zonder een booster.
het staat in de rubriek 'OVERIG' en het is de eerste sticky post met titel: diverse voorbeelden of zoiets.
van 6V naar 5 is eenvoudig. dat zei ik ook.
voor de step-up of boost is het moeilijker. dan heb je een LSD-punt nodig (L= spoel, S = switch, D = schottky diode). Zo slinger je de spanning omhoog. dan nog een grote C erachter om te stabiliseren. De waarde van de spanning kun je inderdaad met 2 weerstanden instellen.
Misschien is de MAX1771 iets makkelijker te gebruiken. en die kun je ook als gratis sample krijgen van Maxim.
Ik ga eens kijken naar de MAX1771. In iedergeval alvast hartstikke bedankt.
Het artikel van Mat heb ik inmiddels gevonden, bedankt.
Ik probeer een mobiele oplader te maken voor mijn sony-ericsson telefoon. Aangezien ik deze via USB kan opladen probeer ik ook aan deze eisen te vodoen zodat ik aan mijn projectje ook een USB connector kan aansluiten zodat deze zowel compatible is met mijn telefoon als met andere USB apparaten die stroom nodig hebben.
Nogmaals bedankt en ik ga verder kijken naar de MAX1771. Ik denk dat ik met de MC34063A al een heel eind verder kom. Mijn vader zit namelijk wél in de elektronica en die kon er wel wat mee.
om een spanningsregelaar ic correct te laten werken moet de ingangsspanning tov de uitgangsspanning wel wat meer bedragen als 1V. dus met 6V ingangsspanning zal dat ic waarschijnlijk niet correct werken en dus ook geen 5V uitgangspanning kunnen geven...
voor een 78L05 is het inderdaad 6,7V. Maar als je hier met een step-down werjkt ipv een voltage regelaar, gaat 't wel.
Maar als het voor een batterijlader is, dan maakt het niet veel uit wat je eraan hangt, want batterijen laadt je toch met stroom?!
Je moet gewoon zorgen dat je een hogere spanning aanbiedt dan de max. opgeladen waarde van je batterij. In je toestel zelf wordt de spanning dan omgezet naar een stroompje van bijv. 20mA en die laadt dan tot hij detecteert dat de spanning over de batterij terug zijn max. waarde is.
Dus hoogst waarschijnlijk mag je 6V direct aan je ingang van je toestel hangen...
Ik probeer me te houden aan de standaard waarden van USB. Zodoende zou ik er ook een ander apparaat wat alleen stroom nodig heeft op aan kunnen sluiten. Ik las nou net ergens dat de USB 5 Volt levert maar standaard 100mA aanlevert. Via een data aanzoek zou deze dan max 500mA moeten kunnen leveren. http://www.everythingusb.com/forums/sho ... eadid=9760
Ik ben bezig geweest met de gestelde IC. (MC3406) Hiermee krijg ik nu inderdaad keurig 5V eruit als ik er 3V in stop. En bij 6V springt ie nog naar 8V. Deze metingen doe ik trouwens onbelast. Ik ga (hoop ik dat me dat lukt) morgen een printkaartje halen waar ik alles op kan solderen. Werkt toch beter als met knijpers en knoopjes
Ik zal de gebruikte waardes voor deze opstelling ook nog laten weten.
Dit is wat lastig omdat ik de schakeling niet zelf gemaakt heb. Het was een product waar ik een weerstand in aangepast heb zodat ie 5V levert ipv 5,7V. Ik heb de tekening wel klaar, alleen als ik de weerstanden ga meten bestaat de kans dat ik over andere componenten heen meet.
op je weerstand (belasting) staat normaal een code waaraan je kunt zien hoeveel de waarde is. Dit kunnen cijfertjes zijn bij een smd ofwel kleurtjes bij een gewone dip weerstand.
Dit is een bestaande schakeling die ik aangepast heb. Dit zijn weerstandjes in de vorm van kleine zandkorreltjes (SMD ). Sommige van deze zandkorreltjes bevatten waardes, sommige niet.
Ik heb bij dit bericht het schama gemaakt van wat ik gemeten heb en welke waardes ik kon lezen. De 2 weerstanden rechtsbovenin waar 1R00 bij staat weet ik niet zeker of dit klopt. (Erg klein, haast niet leesbaar.) Als ik deze 2 weerstanden meet krijg ik elke keer een waarde van 0 (Op een schaal van 0 tot 200Ω)
De overige waardes in het schema heb ik gevonden dmv meten. De waardes boven een weerstand is de waarde die ik op de weerstand gevonden heb. En de waarde onder de weerstand is de gemeten waarde. Dit betekend dat het kan zijn dat er over andere componenten heen gemeten is.
ik vind dit een beetje een rare schakeling die je gepost hebt.
Als je bouwt zoals op mijn figuurtje, zou het moeten werken. Ra en Rb hebben waarden om 5V te regelen aan de uitgang.
(Vout = 1,25 x (1+Rb/Ra)
De spoel mag wat kleiner zijn (bijv. 47µH), en Co mag 100µF zijn.
de diode moet een schottky zijn met Uf van 0,3 a 0,4V.
De Rs 0,25 Ohm mag waarschijnlijk gewoon doorverbonden worden. Dan heb je daar alvast geen spanningsval over.
Ik was er al bang voor dat het mijn geposte schakeling niet helemaal klopt. Ik zal kijken of ik de MC34063 van het originele boardje af kan solderen en dan de componenten te gebruiken in het schema van Joeri Fr.
Ik denk o.a. dat het te maken heeft met de verkeerde telling van de pinnen.
Ik zie alleen dat je bij de ingang een spanning van 10-15V moet hebben ?
Edit: Ik ga denk ik toch maar alle onderdelen bestellen (Inclusief de MC34063) aangezien ik de componenten niet van het kaartje afgesoldeert ga krijgen. (Product is 2 bij 1cm)