aquarium regelkast
-
Mat Janssen
- Moderator

hzmm.Mat Janssen schreef:Ik zou je wel willen helpen, maar je wil AVR gebruiken, en daar heb ik niks voor om te kunnen (en willen) programmeren. Ik heb ooit de keuze gemaakt voor PIC en daar blijf ik gewoon bij.prowl schreef:niemand![]()
Dus wachten tot dat je een avrfreak vindt.
is het verschil dan zo dramatisch tussen avr en pic?
Programmeren van Avr’s is met 3 weerstanden te doen en een printerkabel.
http://expand.xs4all.nl/avr/programmer.jsp
In de plaats van 1K heb ik 560ohm genomen omdat dit anders problemen gaf.
Avr of Pic programmeren is in assembler gelijkaardig, enkel kent avr’s meer instructies.
Maar je wilt 4 uitgangen van 0 to 10 volt kunnen regelen. Is dit niks voor een Rc netwerk wat je aanstuurt met PWM? Attiny2313 heeft er 4 PWM uitgangen dacht ik
Avr of Pic programmeren is in assembler gelijkaardig, enkel kent avr’s meer instructies.
Maar je wilt 4 uitgangen van 0 to 10 volt kunnen regelen. Is dit niks voor een Rc netwerk wat je aanstuurt met PWM? Attiny2313 heeft er 4 PWM uitgangen dacht ik
Ik wil op het moment proberen een 0 tot 10 volt regeling te maken. Maar ik wil de optie open houden om deze uit te breiden. Dus ik wil dat de avr hier op is voorbereid (aantal I/o's)Flupke schreef:Programmeren van Avr’s is met 3 weerstanden te doen en een printerkabel.
Welke keuze zijn er te maken in de avr's
Denk dat het beste is een avr te kiezen met zoveel mogelijk 1/0's die GEEN smd is.
hier werd vermeld dat ongeveer 22 I/0's werd geschatMat Janssen schreef:Ik heb even geteld hoeveel I/O er nodig zou zijn vool al je functies. Dat zijn er ongeveer 21. Dit wil zeggen dat we b.v een PIC16F876 kunnen nemen. Deze heeft 22 I/O.
We kunnen ook naar de PIC16F877 of de PIC18F452, deze hebben 33 i/o's die bruikbaar zijn.
Nu wilde ik ook nog een groter lcd'tje gebruiken..
Maar als de avr maar 1.20 is kan ik beter kleiner beginnen!
Ik zie dat hij 20 pootjes heeft dus goed te solderen.
5V max word dit een probleem met de dimming?
waar kan ik deze avr het beste kopen?
Edit
ik zie inderdaad dat deze micro vrij populair is
Op winkels als conmar kost de avr ook rond de 2-3 euro maar zijn de verzendkosten belachelijk hoog
Ook heb ik even iets opgezocht voor de programmer
Is deze goed om de avr te flashen?
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/112
nog une edit:
Ik vind hier een site aavr.nl
hier iemand ervaring mee
prijzen zijn goed en verzendkosten zijn lager
Te weinig uitgangen, schuifregisters gebruiken.( denk dat het 74HC595 is)
5V => opamp, transistor, ULM2803,ULM2003,...
Lcd kan je ook in 4 bit mode aansturen, dit gebruikt maar 7 pootjes in plaats van 11 maar is veel meer denkwerk.
Soms zijn er op samenkopen.net goedkope avr’s en dam koop ik er direct 15 in. De laatste keer hadden ze wel een maximale kristalfrequentie van 10Mhz in plaats van 20Mhz maar in de meeste toepassingen is 10Mhz al voldoende.
Conrad, tja ...
Aavrs.nl is te vertrouwen heb ik horen zeggen maar echter nog geen ervaring mee.
Dat schema van CO is goed om u printerpoort te beschermen maar zelf doe ik het met 3 weerstanden.
Van deze site heb ik mijn software + deze programmer gebruik ik.
Wel is Sp12 in het begin lastig omdat je eerst altijd dezelfde dos regeltjes moet typen maar dit is simpel op te lossen door in kladblok wat doszinnetjes neer te poten. (*.bat bestand)
Ook soms handig
http://fossalta.xs4all.nl/avr/website/?id=cursus
Ps: begin eenvoudig met een ledje te doen knipperen, interrupts, PWM,...
5V => opamp, transistor, ULM2803,ULM2003,...
Lcd kan je ook in 4 bit mode aansturen, dit gebruikt maar 7 pootjes in plaats van 11 maar is veel meer denkwerk.
Soms zijn er op samenkopen.net goedkope avr’s en dam koop ik er direct 15 in. De laatste keer hadden ze wel een maximale kristalfrequentie van 10Mhz in plaats van 20Mhz maar in de meeste toepassingen is 10Mhz al voldoende.
Conrad, tja ...
Aavrs.nl is te vertrouwen heb ik horen zeggen maar echter nog geen ervaring mee.
Dat schema van CO is goed om u printerpoort te beschermen maar zelf doe ik het met 3 weerstanden.
Van deze site heb ik mijn software + deze programmer gebruik ik.
Wel is Sp12 in het begin lastig omdat je eerst altijd dezelfde dos regeltjes moet typen maar dit is simpel op te lossen door in kladblok wat doszinnetjes neer te poten. (*.bat bestand)
Ook soms handig
http://fossalta.xs4all.nl/avr/website/?id=cursus
Ps: begin eenvoudig met een ledje te doen knipperen, interrupts, PWM,...
Het schema dat Mat Janssen 22 nov vorig jaar hier neerzette is voor mijn doel ideaal alleen zit ik met twee vragen.
Ten eerste: hoe plaats is een tweede HEF4015 in het schema, ik zie wel 'data to other HEF4015' staan maar hoe moet ik die aansluiten, parallel aan die ene kan dat wel?
Dan de tweede en belangrijkste vraag: de vier 0-10V aansluitingen kunnen naar mijn idee alleen aan of uit worden gezet, dus 0 of 10V en niet van 0 naar 10V in veel tussenliggende stapjes. Dit is wel de bedoeling om een EVSA 'traploos' te kunnen dimmen. Klopt dit deel van het schema wel of moet het 'traploos' schakelen gebeuren met een DAC en hoe moet deze dan ik dit schema verwerkt worden.
Een hoop vragen zo ineens in dit wat dooie topic.
Bedankt alvast.
Ten eerste: hoe plaats is een tweede HEF4015 in het schema, ik zie wel 'data to other HEF4015' staan maar hoe moet ik die aansluiten, parallel aan die ene kan dat wel?
Dan de tweede en belangrijkste vraag: de vier 0-10V aansluitingen kunnen naar mijn idee alleen aan of uit worden gezet, dus 0 of 10V en niet van 0 naar 10V in veel tussenliggende stapjes. Dit is wel de bedoeling om een EVSA 'traploos' te kunnen dimmen. Klopt dit deel van het schema wel of moet het 'traploos' schakelen gebeuren met een DAC en hoe moet deze dan ik dit schema verwerkt worden.
Bedankt alvast.
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
Dat is volgens mij voor als je meer uitgangen wil dat je dan een 4015 kan bijplaatsenblackbird schreef:Het schema dat Mat Janssen 22 nov vorig jaar hier neerzette is voor mijn doel ideaal alleen zit ik met twee vragen.
Voor die 0-10V wordt er pwm toegepast en die is volgens mij 8 bit dus in 255 stapjes van 0-10V (wat volgens mij genoeg is om dit als vloeient te zien)Dan de tweede en belangrijkste vraag: de vier 0-10V aansluitingen kunnen naar mijn idee alleen aan of uit worden gezet, dus 0 of 10V en niet van 0 naar 10V in veel tussenliggende stapjes. Dit is wel de bedoeling om een EVSA 'traploos' te kunnen dimmen. Klopt dit deel van het schema wel of moet het 'traploos' schakelen gebeuren met een DAC en hoe moet deze dan ik dit schema verwerkt worden.
Bedankt alvast.
Dat idee had ik al alleen ben ik benieuwd hoe je dat toepast in dit schema, twee HEF's parallel zetten of zeg ik nu iets doms??Dat is volgens mij voor als je meer uitgangen wil dat je dan een 4015 kan bijplaatsen
Dat zou een mogelijkheid zijn alleen kan ik met mijn nog beperkte electronica kennis niet zien hoe dit kan met een HEF4015 en ULN2803. Wie weet zie ik iets heel simpels in dit schema over het hoofd, ik probeer met dit projectje me in te slingeren in de electronica door gelijk iets nuttigs te maken en daarbij wordt jullie hulp erg gewaardeerd.Voor die 0-10V wordt er pwm toegepast en die is volgens mij 8 bit dus in 255 stapjes van 0-10V (wat volgens mij genoeg is om dit als vloeient te zien)
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Beste Mat, en iedereen die dit topic leest. Zelf heb ik momenteel een veel ste dure oplossing gekocht waarvoor je iedere keer 30 euro moet uitgeven, wil je 2 extra lampen (TL's) kunnen dimmen.
Mijn achtergrond is totaal niet electrotechnisch, al draai ik er mijn hand niet voor om, om electra te verleggen. Zelf ben ik programmeur van beroep (C#) maar heb ik het verleden Pascal, VB, Basic en ook wat C++ gedaan. Ik kom uit Eindhoven en woon dus vlakbij Nederweert..
Via Prowl en een forum waar we gezamelijk lid van zijn ben ik bij dit topic gekomen en ik wil dan graag uit ervaring meteen mijn ideale controller eens uit de doeken doen, d.w.z. wat er mogelijk moet zijn:
- 8 dimkanalen van 0-10 volt (meer dan genoeg voor iedereen)
- Gestuurde stopcontacten op temperatuur (voor bijv. bodemverwarming,staafverwarming,koelers ivm hitte in de zomer)
- Gestuurde stopcontacten op PH waarde (CO2 toevoeging)
- Gestuurde stopcontacten op tijd (CO2 alleen overdag aan, of lampen schakelen, bepaalde waterstromingen openzetten, voor terraria denk dan aan mist of watervalletjes. Dit werkt op kleppen van 24v)
- Temperatuurmeting met aansturing (koelen/verhitten)
- PH meting
- MS meting
- Niveau meting 1 (zowel hoog als laag) om bij te vullen/leeg te halen
- Niveau meting 2 (zowel hoog als laag) om bij te vullen/leeg te halen
- Buzzer / SMS module (als er problemen zijn met 1 van de sensoren dat je een buzzer of SMS kunt laten verzenden)
- Uitlezen van de sensoren dmv ethernet/wifi zodat je alles kunt plotten in grafieken en via de computer kunt bijhouden
Qua benodigd aantal schakelbare stopcontacten zit je dan best hoog!
- 8 dimkanalen = 8 stopcontacten
- Temperatuur = 3 stopcontacten
- PH = 1 stopcontact
- Niveau meting 1 = 2 stopcontacten
- Niveau meting 2 = 2 stopcontacten
zit je al op 16 heb je geen reserves (denk aan tijdgeschakelde stopcontacten enzo) je zou dan tussen de 20 en 25 stopcontacten moeten kunnen aansturen wil je volledige vrijheid hebben)
Om het nog wat moeilijker te maken, de PH waarde. die wil je alleen overdag meten. Het kan dus zijn dat je tussen 08:00 en 22:00 dit wilt meten. Buiten deze tijd staat het stopcontact zoiezo uit, en mag de sensor dit stopcontact niet aanzetten.. Dit moet instelbaar zijn.
En natuurlijk moet e.e.a. in een mooi doosje zitten, display hoeft er niet op maar dit zou helemaal mooi zijn. Als ik dit topic zo volgt denk ik wel dat je dan tussen de 150 en 200 euro zit, maar dit zou ik er wel voor overhebben.
Hoe zit het trouwens met de PH waardes enzo? Ik begreep dat de PH meter een signaal van 0-720ma kan uitzenden of zoiets. Dit moet dan toch versterkt worden?
Daarnaast, de software programmering.. Is zoiets te maken wat ik nu allemaal wil met een PIC?
Mijn achtergrond is totaal niet electrotechnisch, al draai ik er mijn hand niet voor om, om electra te verleggen. Zelf ben ik programmeur van beroep (C#) maar heb ik het verleden Pascal, VB, Basic en ook wat C++ gedaan. Ik kom uit Eindhoven en woon dus vlakbij Nederweert..
Via Prowl en een forum waar we gezamelijk lid van zijn ben ik bij dit topic gekomen en ik wil dan graag uit ervaring meteen mijn ideale controller eens uit de doeken doen, d.w.z. wat er mogelijk moet zijn:
- 8 dimkanalen van 0-10 volt (meer dan genoeg voor iedereen)
- Gestuurde stopcontacten op temperatuur (voor bijv. bodemverwarming,staafverwarming,koelers ivm hitte in de zomer)
- Gestuurde stopcontacten op PH waarde (CO2 toevoeging)
- Gestuurde stopcontacten op tijd (CO2 alleen overdag aan, of lampen schakelen, bepaalde waterstromingen openzetten, voor terraria denk dan aan mist of watervalletjes. Dit werkt op kleppen van 24v)
- Temperatuurmeting met aansturing (koelen/verhitten)
- PH meting
- MS meting
- Niveau meting 1 (zowel hoog als laag) om bij te vullen/leeg te halen
- Niveau meting 2 (zowel hoog als laag) om bij te vullen/leeg te halen
- Buzzer / SMS module (als er problemen zijn met 1 van de sensoren dat je een buzzer of SMS kunt laten verzenden)
- Uitlezen van de sensoren dmv ethernet/wifi zodat je alles kunt plotten in grafieken en via de computer kunt bijhouden
Qua benodigd aantal schakelbare stopcontacten zit je dan best hoog!
- 8 dimkanalen = 8 stopcontacten
- Temperatuur = 3 stopcontacten
- PH = 1 stopcontact
- Niveau meting 1 = 2 stopcontacten
- Niveau meting 2 = 2 stopcontacten
zit je al op 16 heb je geen reserves (denk aan tijdgeschakelde stopcontacten enzo) je zou dan tussen de 20 en 25 stopcontacten moeten kunnen aansturen wil je volledige vrijheid hebben)
Om het nog wat moeilijker te maken, de PH waarde. die wil je alleen overdag meten. Het kan dus zijn dat je tussen 08:00 en 22:00 dit wilt meten. Buiten deze tijd staat het stopcontact zoiezo uit, en mag de sensor dit stopcontact niet aanzetten.. Dit moet instelbaar zijn.
En natuurlijk moet e.e.a. in een mooi doosje zitten, display hoeft er niet op maar dit zou helemaal mooi zijn. Als ik dit topic zo volgt denk ik wel dat je dan tussen de 150 en 200 euro zit, maar dit zou ik er wel voor overhebben.
Hoe zit het trouwens met de PH waardes enzo? Ik begreep dat de PH meter een signaal van 0-720ma kan uitzenden of zoiets. Dit moet dan toch versterkt worden?
Daarnaast, de software programmering.. Is zoiets te maken wat ik nu allemaal wil met een PIC?
-
Mat Janssen
- Moderator

Ik zeg ja, maar dan wel met een picchip uit de 18F serie.
Dit hoeft wat mij betreft helemaal geen probleem te zijn qua hardware en software om jouw applicatie erin te kunnen krijgen.
Ik zal wat opzetten in de loop van de tijd. Ben nu nog met wat andere karweitjes bezig.
Dit hoeft wat mij betreft helemaal geen probleem te zijn qua hardware en software om jouw applicatie erin te kunnen krijgen.
Ik zal wat opzetten in de loop van de tijd. Ben nu nog met wat andere karweitjes bezig.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
Dat zou hardstikke mooi zijn. Ik weet niet of je dan ook interesse zou hebben in het zelf bouwen ervan, uiteraard tegen betaling, maar zo ja, zou ik graag een keer langskomen met mijn huidige oplossing, misschien haal je daar nog wat ideeen uit en kunnen we bepaalde zaken uitdokteren... Ik hoop dan wel dat ik de software zelf kan programmeren dat zou helemaal gaaf zijn.
Hallo Gilles en anderen,
De eisen waaraan de controler voor mij moet voldoen komt in grote lijnen overeen met de mogelijkheden die Gilles aangeeft. De controler kan in een redelijk klein kastje gebouwd worden maar de 16+ spanningsaansluitingen maken het een groot geheel, dus kan denk ik wel opgelost worden door per functie een stekkerblok te maken. Om het hart van de controler te kunnen kiezen heb ik verschillende pic microcontrolers de revue laten passeren en de 18f4550 is bij mij blijven hangen als een zeer goede kandidaat. Hierin zitten al a/d converters voor diverse sensoren en mogelijkheid voor usb en natuurlijk veel i/o poorten om al de randapparatuur rondom een aquarium te kunnen bedienen. Op een ander forum waar ik Gilles eerder ben tegengekomen is ook al interesse in de ontwikkeling van een uitgebreid maar betaalbaar systeem.
De eisen waaraan de controler voor mij moet voldoen komt in grote lijnen overeen met de mogelijkheden die Gilles aangeeft. De controler kan in een redelijk klein kastje gebouwd worden maar de 16+ spanningsaansluitingen maken het een groot geheel, dus kan denk ik wel opgelost worden door per functie een stekkerblok te maken. Om het hart van de controler te kunnen kiezen heb ik verschillende pic microcontrolers de revue laten passeren en de 18f4550 is bij mij blijven hangen als een zeer goede kandidaat. Hierin zitten al a/d converters voor diverse sensoren en mogelijkheid voor usb en natuurlijk veel i/o poorten om al de randapparatuur rondom een aquarium te kunnen bedienen. Op een ander forum waar ik Gilles eerder ben tegengekomen is ook al interesse in de ontwikkeling van een uitgebreid maar betaalbaar systeem.
uitgangen geen stopcontacten!
Denk je? Per stopcontact hoeft er maar 1 ingang en 1 uitgang te zijn, immers de bruine draad in en de schakeldraad uit. Het relais schakelt dan de draad.
Zelf zou ik het zo volgens mij willen, want dan ik het namelijk nog wat verder uitbreiden. Als voorbeeld: Uit het kastje komt een schakeldraad. Deze draad sluit ik niet op het stopcontact aan, maar ik zet er een standaard lichtschakelaar tussen. Op deze manier kan ik dus altijd, ongeacht wat de controller "wil" de stroom er toch vanaf halen.
Ook ben ik zelf erg benieuwd wat de mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld de data uit te lezen. Zoals gezegd wil ik zelf hier wel aandacht aan besteden, en evt. de software schrijven.. Kan er een webserver op dit boardje draaien of wil ik dan teveel?
Stromingspompen
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die stromingspompen willen aansluiten. Nu weet ik niet hoe dat werkt, maar je zou, naast 20 stopcontact mogelijkheden, ook een aantal extra dimkanalen (naast de
kunnen plaatsen, die dan hiervoor gebruikt zouden kunnen worden?
Extra ideetjes
Ik zat nog met een aantal puntjes:
- Voederpauze (dat instelbare stopcontacten uitgaan gedurende instelbare tijd)
- Knop alarm uit
- Ledjes bij ieder stopcontact zodat je weet wat de status van een stopcontact is
- Schermpjes bij iedere sensor, zodat je weet wat de waarde is zonder naar je PC te lopen
Niveaumeting/vlotters
Ik vond echter nog wat leuks wat misschien wel kan werken, naar aanleiding van deze reactie op een forum, ben ik eens gaan zoeken..
http://www.zeewaterforum.org/forums/sho ... hp?t=42665
en kwam ik bij het desbetreffende product uit:
http://www.vdhproducts.eu/nederlands/product.php?id=133
Dit moet volgens mij ook goedkoper kunnen
Voordeel is dat je geen vlotters hebt wat natuurlijk veel minder kosten met zich meebrengt.
Denk je? Per stopcontact hoeft er maar 1 ingang en 1 uitgang te zijn, immers de bruine draad in en de schakeldraad uit. Het relais schakelt dan de draad.
Zelf zou ik het zo volgens mij willen, want dan ik het namelijk nog wat verder uitbreiden. Als voorbeeld: Uit het kastje komt een schakeldraad. Deze draad sluit ik niet op het stopcontact aan, maar ik zet er een standaard lichtschakelaar tussen. Op deze manier kan ik dus altijd, ongeacht wat de controller "wil" de stroom er toch vanaf halen.
Ook ben ik zelf erg benieuwd wat de mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld de data uit te lezen. Zoals gezegd wil ik zelf hier wel aandacht aan besteden, en evt. de software schrijven.. Kan er een webserver op dit boardje draaien of wil ik dan teveel?
Stromingspompen
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die stromingspompen willen aansluiten. Nu weet ik niet hoe dat werkt, maar je zou, naast 20 stopcontact mogelijkheden, ook een aantal extra dimkanalen (naast de
Extra ideetjes
Ik zat nog met een aantal puntjes:
- Voederpauze (dat instelbare stopcontacten uitgaan gedurende instelbare tijd)
- Knop alarm uit
- Ledjes bij ieder stopcontact zodat je weet wat de status van een stopcontact is
- Schermpjes bij iedere sensor, zodat je weet wat de waarde is zonder naar je PC te lopen
Niveaumeting/vlotters
Ik vond echter nog wat leuks wat misschien wel kan werken, naar aanleiding van deze reactie op een forum, ben ik eens gaan zoeken..
http://www.zeewaterforum.org/forums/sho ... hp?t=42665
en kwam ik bij het desbetreffende product uit:
http://www.vdhproducts.eu/nederlands/product.php?id=133
Dit moet volgens mij ook goedkoper kunnen
Voordeel is dat je geen vlotters hebt wat natuurlijk veel minder kosten met zich meebrengt.
Hoi .jaap. leuk dat jij ook aangeschoven bent. Denk je aan een nieuw projectje? Ik moet eerlijk zeggen dat ik teleurgesteld ben in de Profilux en dat de floramate (ph meter en dimmer) toch wel super spul was. Niet dat je daar nu nog wat aan hebt, maar weet dus dat ik nu op zoek ben naar iets "beters". Ik hoop dat jij mee wilt brainstormen over de aquariumcomputer.
Op zich zie ik het wel zitten, om een aquarium controller te maken waar nou eindelijk eens alles in zit. Als er een (niet te groot) clubje enthousiaste deelnemers te vormen is die over de nodige capaciteiten beschikken dan kan dat heel leuk zijn om te doen.
Als dat ook nog voor weinug moet dan moet je zorgen dat je tzt wat groter in kan kopen, dus een heleboel klantjes vinden die straks de controller ook willen gaan bouwen, ook al doen ze niet mee met het design. Je kan de kostprijs (bouwpakket) dan laag houden, vanwege de aantallen en het ontbreken van winstmarges. Het is bij wat groter aantal ook geen probleem om bijvoorbeeld een compleet bestukt (smd) printje te geven als deel van het bouwpakket, zodat de kans op succes bij het nabouwen flink toeneemt.
Misschien een interesse check op VVV en aquaforum etc. Je kan dan meteen om input vragen vwb de functionaliteit, en wat het mag gaan kosten. Op VVV kan ik niet meer inloggen dus dat moet een van jullie doen.
Als je het niet zo uitgebreid aan wilt pakken en in je eentje zelf verder wilt, bijvoorbeeld op basis van bestaande harware die je ombouwt, dan kan ik je wel helpen met pH meting en aansturen van de dimmer enzo mocht je daar behoefte aan hebben.
Als dat ook nog voor weinug moet dan moet je zorgen dat je tzt wat groter in kan kopen, dus een heleboel klantjes vinden die straks de controller ook willen gaan bouwen, ook al doen ze niet mee met het design. Je kan de kostprijs (bouwpakket) dan laag houden, vanwege de aantallen en het ontbreken van winstmarges. Het is bij wat groter aantal ook geen probleem om bijvoorbeeld een compleet bestukt (smd) printje te geven als deel van het bouwpakket, zodat de kans op succes bij het nabouwen flink toeneemt.
Misschien een interesse check op VVV en aquaforum etc. Je kan dan meteen om input vragen vwb de functionaliteit, en wat het mag gaan kosten. Op VVV kan ik niet meer inloggen dus dat moet een van jullie doen.
Als je het niet zo uitgebreid aan wilt pakken en in je eentje zelf verder wilt, bijvoorbeeld op basis van bestaande harware die je ombouwt, dan kan ik je wel helpen met pH meting en aansturen van de dimmer enzo mocht je daar behoefte aan hebben.