100 Watt Halogeen vs LED

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
underdog

100 Watt Halogeen vs LED

Bericht door underdog »

Hallo allen.... Ik heb een vraag. Ik heb een lamp op accu. 6V 4,5AH charge 7,25 V- 7,45 V Standby use 6,8 V- 6,9 V. Er zit een hallogeen lamp in van 100 W en trekt 15 Amp. Mijn acuu is razendsnel leeg. Deze lamp leverd 2.000.000 MCD. Nu wil ik graag de hallogeen vervangen tot zo'n 100 a 200 LED Helder wit van 10.000 mcd pers stuk. Leverd dit het zelfde lich opbrengst en gaat mijn accu ook langer mee? Welke weerstanden heb ik daar voor nodig als ik ze in serie van 4 zet? Of als ik helder blauw neem van 6000 MCD?

Ik hoop van jullie advies te krijgen. In elk geval alvast bedankt
Blijf proberen em je zult het snappen!
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Hallo allen.... Ik heb een vraag. Ik heb een lamp op accu. 6V 4,5AH charge 7,25 V- 7,45 V Standby use 6,8 V- 6,9 V. Er zit een hallogeen lamp in van 100 W en trekt 15 Amp. Mijn acuu is razendsnel leeg. Deze lamp leverd 2.000.000 MCD. Nu wil ik graag de hallogeen vervangen tot zo'n 100 a 200 LED Helder wit van 10.000 mcd pers stuk. Leverd dit het zelfde lich opbrengst en gaat mijn accu ook langer mee?
Als de mcd waarde hetzelfde is dan heeft het evenveel lichtopvrengst.
Per led verbruik je een 140mW dus je totale verbruik voor 100 leds is dan een 14Watt.
Welke weerstanden heb ik daar voor nodig als ik ze in serie van 4 zet? Of als ik helder blauw neem van 6000 MCD?
Heb je wat meer gegevens van die leds? (spanning erover, stroom erdoor enzo)

Meestal zitten die rond de 3.6V dus kan je er geen in serie zetten op 6V dus telkens 1 led met voorschakelweerstand.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
underdog

Bericht door underdog »

hé bedankt voor de snelle reactie. De led die ik gezien heb zijn helder blauw 7000mcd max stroom 30Ma doorlaat spanning bij 20 Ma: 3,4 V. Ik zou ze dus 2 in serie kunnen zetten daar de accu in standby use 6,8 - 6,9 v trekt. Toch. Zou dan geen weerstand hoeven te gebruiken. Toch??
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Je hebt altijd een weerstand nodig bij leds.

En je kan er geen 2 in serie zetten want dan heb je te weinig spanning over je weerstand.

De voorschakelweerstand bereken je zo:
7V accuspanning
3.4V ledspanning
dus over der weerstand valt er 7-3.4 = 3.6V

De stroom door de weerstand is 20mA dus de weerstand = 3.6/0.02= 180 Ohm
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
Keires

Bericht door Keires »

Hoeveel plaats heb je? voor de leds te plaatsen
If I'm not back in 5 minutes... just wait longer!
underdog

Bericht door underdog »

De doorsnee van de lamp is 13 cm. Deze wordt dus vol gestopt met LED
Keires

Bericht door Keires »

Ik zou zeggen gebruik een ostar LED, die geeft maar liefst 1000-1200 lumen! Maar het nadeel is dat het gekoeld moet worden... Anders kan ik aan 10mm leds geraken van 20 lm en uitstralingshoek 15 graden... :)

Grtz Keires
underdog

Bericht door underdog »

Dat koelen is ook wel het probleem maar het grootste was dat mijn accu met die 100 watt hallogeen zo snel leeg was. Ik heb nu 100 5mm helder wit 10.000mcd ledjes met 180 Ohm weerstanden en ga kijken hoever ik kom en wat hij gaat doen. Puur for the Fun!!! Bedankt.
cheeta

Bericht door cheeta »

Keires

Bericht door Keires »

interessant cheeta, maar voor die prijs kan je beter een ostar kopen dan, geeft 1120 lumen...

Grtz Keires
underdog

Bericht door underdog »

ik was nu voor 100 ledjes 19 euries kwijt maar heb nog veel ruimte over dus er komen er waarschijnlijk nog 100 bij. He buitgerekent dat ik met 100 ledjes ongeveer 2 amp trek. Toch beter dan die 15 amp met de 100 watt hallogeen.
Keires

Bericht door Keires »

Juist, maar je moet vooral kijken naar de lumen/W... want als jouw halogeen lamp meer lumen/W heeft, dan heb je niet echt profijt gedaan... dan kan je als het ware je lamp dimmen... Zal je ook minder verbruiken...

Grtz Maarten
underdog

Bericht door underdog »

Op de lamp zelf staat dat de halogeen 2.000.000 MCD is. En iik ben er achter dat er wel meer dan 200 ledjes in gaan. Ik zie wel hoe het afloopt. Het is puur voor de fun. Over dat lum begrijp ik trouwens niet.
Keires

Bericht door Keires »

Ja kijk, het zit zo:

Vroeger toen de leds opkwamen, werd er gezegd: leds zijn veel zuiniger!

Eigenlijk klopte dat dus helemaal niet. Want de leds van vroeger (behalve de laatste nieuwe, powerleds dan) produceren minder lumen (licht) per watt.

Zo geeft een TL lamp 80lumen per watt, als je dan naar het aantal lumen per watt kijkt van een ledje, kom je misschien aan 20lumen per watt (dit is dan al een powerled), als je deze vergelijkt, merk je duidelijk dat een TL lamp nog steeds zuiniger is...

Een led kan dan wel zuinig zijn, maar waarom het geeft ook minder licht, als je een halogeen lamp regelt tot als het dezelfde hoeveelheid licht geeft dan een ledje, dan zal die halogeen lamp ook zuinig zijn!

Dus als je minder stroom wilt verbruiken, en meer licht wil produceren, kijk dan altijd naar het aantal lumen per watt!

(ps, de high power leds zitten momenteel aan 100+lm/w, pas nu worden de leds zuinig).

Grtz Keires
underdog

Bericht door underdog »

Thx weet ik dat ook weer.

Er komen 349 ledjes 5mm 10.000 mcd in mijn lamp. Uit gerekend met de formule hierboven kom ik op zon'n 50 watt. 8 amp. Toch niet zo slecht.
elektronica amateurtje

Bericht door elektronica amateurtje »

Dat gaat een felle lamp worden :o
met vriendelijke groenten robin.
Mijn favoriete wet:De wet van de minste
inspanning.
Those about to rock salute you !!
Keires

Bericht door Keires »

underdog schreef:Thx weet ik dat ook weer.

Er komen 349 ledjes 5mm 10.000 mcd in mijn lamp. Uit gerekend met de formule hierboven kom ik op zon'n 50 watt. 8 amp. Toch niet zo slecht.
Als het klaar is, wil je daar dan eens een foto van nemen aub? :) tnx!
underdog

Bericht door underdog »

zal ik zeker doen. er zitten nu ongeveer 40 leds in en het is al behoorlijk fel.... :D
Bob

Bericht door Bob »

Voor mijn Hobby doe ik aan diepzeeduiken met de nadruk op diep , we gaan hiervoor naar olland of naar de belgische steengroeven , op -30m kan het al behoorlijk donker zijn en licht is op dat ogenblik van levensbelang .
Tot hiertoe gebruikten wij halogeen-verlichting , nu is er echter de hoog rendement led-verlichting van Green-force die het volledig overgenomen heeft en het mag gezegt worden : dit is een belgisch product met wereldfaam .
Het verschil tussen de twee systemen is dat halogeen véél gemakkelijker te bundelen is dan led waardoor ledverlichting een diffuus schijnsel heeft .
Echter op de een of andere wijze heeft de led een veel grotere penetratie bij vervuilt water , door gebruik van hoog-rendement-spiegeltjes krijgt de led nog een duwtje in de rug .
Dit vertaalt zich wel in een vijfvoudig prijskaartje t.o.v. halogeen !
Keires

Bericht door Keires »

Over welke led heb je het dan?
Bob

Bericht door Bob »

Die van mij is de "tristar 15" met 3 leds met op elke led een sturing en een "flexi 2" batterijpak met NIMH-batterijen en slimme lader .
Meer info kun je vinden op : http://www.green-force.com/
BOB.
Keires

Bericht door Keires »

Lol hoe toevallig, ik ben paar maanden terug bij dat bedrijf gegaan. Ik woon er niet zo ver van, en voor een project voor de hogeschool ben ik daar langs geweest :). Erg professioneel zijn ze wel :)

Grtz Maarten
Bob

Bericht door Bob »

Keires schreef:Lol hoe toevallig, ik ben paar maanden terug bij dat bedrijf gegaan. Ik woon er niet zo ver van, en voor een project voor de hogeschool ben ik daar langs geweest :). Erg professioneel zijn ze wel :)

Grtz Maarten
Ja , dat is het minste wat je kunt zeggen , een famillielid van het bestuur gaat regelmatig met mij duiken , in de de club HYDRA van Aalst , wat is de wereld opeens klein hé.
Bob
Keires

Bericht door Keires »

idd he, ik ben dus van Aalst en van de duikclub hydra, heb ik al eens gehoord. Gaan ze soms trainen in het stedelijk zwembad van Aalst?

Sorry voor deze off-topic :D
Bob

Bericht door Bob »

Jawel , van 19u30' tot 22u in het water :D , vanaf 22u tot 24u in het bier! :shock:
BOB
Plaats reactie