Vraagje?
Vraagje?
Hooi, hmm ik ben aan het zoeken hoe je een mosfet transistor kun best sturen, want we moeten een 1 fase motor door een mosfet schakeling te controleren. In die schakeling zal als besturing een microcontroller (pic) gebruikt worden.
We hebben beslit om mosfet te gebruiken. Nu wat is het beste manier om het mosfet aan te sturen en als het mogelijk is kan ik een schakeling zien van het besturing van de mosfet.
En welke model mosfet is het beste om een motor te sturen?
Chris
We hebben beslit om mosfet te gebruiken. Nu wat is het beste manier om het mosfet aan te sturen en als het mogelijk is kan ik een schakeling zien van het besturing van de mosfet.
En welke model mosfet is het beste om een motor te sturen?
Chris
-
playerbynature
makkelijkste is dan 1 kant op. anders krijg je er een hbrug bij.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17
dit is de meest simpele..
je kan alle skippen op de FET (neem een logic fet) de weerstand de diode en de elco na
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17
dit is de meest simpele..
je kan alle skippen op de FET (neem een logic fet) de weerstand de diode en de elco na
-
playerbynature
-
playerbynature
-
GvH-E
Er wordt geschreven over een 1-fase motor van 100 watt. Dat is een AC, dus wisselstroommotor.
Met een H brug kun je alleen een DC (collectormotor) aansturen.
Met een "halve H brug" in één richting en met een volledige brug in twee richtingen. (mits permanent of extern gevoed veld.)
Begin bij het begin: Wat voor een type motor wil je precies regelen? GvH-E
Met een H brug kun je alleen een DC (collectormotor) aansturen.
Met een "halve H brug" in één richting en met een volledige brug in twee richtingen. (mits permanent of extern gevoed veld.)
Begin bij het begin: Wat voor een type motor wil je precies regelen? GvH-E
-
playerbynature
-
GvH-E
playerbynature: Hoe denk je met een "Revers H-brug" een 230 volt AC motor te kunnen aansturen?
Met een triac zou je het kunnen proberen, of een geschikte dimmer.
Maar het kan nooit een mooie liniaire regeling worden, het toerental is sterk afhankelijk van de motorbelasting. de motor kan ook te heet worden. Een AC motor is niet echt geschikt voor toerenregeling.
Maar probeer eerst eens uit wat de motor op bv. 110 volt AC doet.
Zomogelijk met een regeltrafo. GvH-E
Met een triac zou je het kunnen proberen, of een geschikte dimmer.
Maar het kan nooit een mooie liniaire regeling worden, het toerental is sterk afhankelijk van de motorbelasting. de motor kan ook te heet worden. Een AC motor is niet echt geschikt voor toerenregeling.
Maar probeer eerst eens uit wat de motor op bv. 110 volt AC doet.
Zomogelijk met een regeltrafo. GvH-E
Ok, hmm well het is een stome project van school, dus het project leid als volgt.
we moeten een motor , zijn toerenregelen via een microcontrol en die micro control moeten we via Labview sturen. Dus het motor moet bijna van nul volt dus still stande tot maximal geregeld via freguentie.
Een vraagje, hmm Want is het verschil tussen een N-kanaal en een P-Kanaal Power MOSFET?
Want tot nu toe dat ik gelezen had , moet ik een N-Kanaal mosfet gebruiken
we moeten een motor , zijn toerenregelen via een microcontrol en die micro control moeten we via Labview sturen. Dus het motor moet bijna van nul volt dus still stande tot maximal geregeld via freguentie.
Een vraagje, hmm Want is het verschil tussen een N-kanaal en een P-Kanaal Power MOSFET?
Want tot nu toe dat ik gelezen had , moet ik een N-Kanaal mosfet gebruiken
-
Mat Janssen
- Moderator

-
playerbynature
-
Mat Janssen
- Moderator

Dan moet je een sinusvormige pwm tabel in je microprocessor zetten die je dan uitleest met een variable frequentie. Op die manier regel je dan het toerental.
De uitgang van je microprocessor gaat dan naar een volle brug met fets.
Er zijn ic's die de brug netjes kunnen aansturen vanuit een lage spanning.
Kijk maar eens naar de gegevens van een ir2113 of zo.
De uitgang van je microprocessor gaat dan naar een volle brug met fets.
Er zijn ic's die de brug netjes kunnen aansturen vanuit een lage spanning.
Kijk maar eens naar de gegevens van een ir2113 of zo.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
GvH-E
playerbynature: Met een H brug kun je heel goed een wisselspanning maken! Daar zitten ook diodes in.
Maar 230 volt eff. betekend ruim 300 volt topspanning....
Je zou de spanning ook kunnen omhoog transformeren.
Maar zelfs bij een frequentieregeling is de motor in het lage toerental niet goed te regelen.
Het zou nog kunnen zijn dat het een 50 Hz. collector motor betreft (die heeft meer mogelijkheden) maar ik vind het gehele verhaal een beetje onlogisch. GvH-E
Maar 230 volt eff. betekend ruim 300 volt topspanning....
Je zou de spanning ook kunnen omhoog transformeren.
Maar zelfs bij een frequentieregeling is de motor in het lage toerental niet goed te regelen.
Het zou nog kunnen zijn dat het een 50 Hz. collector motor betreft (die heeft meer mogelijkheden) maar ik vind het gehele verhaal een beetje onlogisch. GvH-E
Hmm deze zal onze schakeling zijn hmm, we gaan de PIC veranderen met een andere model hmm en de regelbare weerstand (pot meter) zal worden af gehaalt. Dus dit zal onze basis schakeling worden. En dit word bedient door de Labview.
Zie http://www.holtek.com.tw/English/tech/a ... a0095e.pdf
Zie http://www.holtek.com.tw/English/tech/a ... a0095e.pdf
-
playerbynature