Waterafsluiters aansluiten op een Velleman K8000

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Ik ga de spullen halen!

Een laatste vraagje nog: Stuurt dit niet een te hoge stroom over de optocoupler? De optocouplers van de K8000 kunnen maximaal 50mA hebben (max 30VDC)?
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

nee hoor
de basis van die transistor heeft maar een paar mA nodig en met die 1k weerstand kan er max iets van een 10mA vloeien.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Wauw, het werkt inderdaad! :mrgreen:

Mijn bijzondere dank voor Mat: Mat, je hebt er nogal wat tijd en moeite ingestopt dus dan is het altijd leuk als het ook inderdaad werkt.

Dat werken viel overigens nog niet mee. Eerst alle datasheets opgezocht, ik had tenslotte een BC639 i.p.v. een BC637. Nadat ik de boel in elkaar had gesoldeerd, gebeurde er.... niets :( . Nameten met de weerstandsmeter leverde op dat de brug niet was verbonden met de emitteruitgang. Helaas werkte de print toen ook nog niet. :evil:

Nog maar eens alles doormeten, maar alles leek goed te zitten. Totdat... ik de weerstand mat tussen de basis en de emitter van de transistor. Dit leverde vreemde resultaten op. Naspeuringen op het Internet leverde deze twee datasheets op:
- Sheet 1 waar vanaf ik werkte
- Sheet 2 die ik later vond

Tenzij ik iets enorm over het hoofd zie, zijn de schema's met elkaar in tegenspraak. Na het desolderen, omdraaien en opnieuw solderen van de BC639 werkte de print prima :P .

Iedereen nog bedankt die wilde helpen,

Richard
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Een BC635 tot BC639 zit inderdaad anders in zijn jasje dan een BC547.
Bij de BC63x serie zit de collector in het midden. Bij de BC547 zit daar de basis. Dus even uitkijken geblazen. Maar dank zij de datasheets kom je toch een heel stuk verder.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

BC547? Beide schemabladen zijn toch voor de BC639??

Anyway, het werkt, dus ik ben erg blij.

Is het verstandig/nodig om een 'snubber netwerk' toe te voegen bij deze schakeling? Zo ja, waar is dan de beste plek?

Alvast weer bedankt, Richard
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Het was een voorbeeld verhaaltje waar oa het verschil zit in de pinning tussen de bc547 en de bc637.
Een snubber zou mogen, deze staat dan over de ~ punten van de brug.
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

'Een snubber zou mogen' klinkt een beetje als 'lekker belangrijk. Is een snubber hier juist wel, of juist niet, belangrijk? Gaat de boel langer mee met snubber of kan ik deze net zo lief weglaten? Wat is eventueel het voordeel?

Ik hoop dat je nog even de moeite wilt nemen hier iets over uit te weiden.

Alvast bedankt maar weer, Richard
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

in deze schakeling maakt het weinig uit of hij er is of niet. bij een triac/thyrstor is het om ongewenst ontsteken en in geleiding blijven te voorkomen als ik me het goed herinner. maar omdat je hier met een transistor werkt is dat geen probleem.
Met vriendelijke groet,
Stynus
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Bedankt voor alle hulp (alweer)!
--Richard
Contacteer:

Eerste resultaat en nog een vraag

Bericht door --Richard »

Alles lijkt goed te werken. Het lijkt me goed gebruik om even de (tussen)resultaten terug te koppelen. Zie afbeelding:
Afbeelding
De opmerkzame kijker zal zien dat de winkel nog twee transistors niet kon leveren. De schakeling is dus nog net niet helemaal af, maar het idee lijkt me duidelijk. De rij met draden is om de kaartjes op de K8000 aan te sluiten. Aan de zijkant komt de 12Volt spanning.

Dat brengt mij op nog een vraag. Ik moet ook nog een andere, zwaardere, waterafsluiter aansluiten voor de beregening. Deze is echter 24 Volt, 425 mA inschakelstroom en 350 mA houdtstroom. Natuurlijk kan ik dan een tweede K8000 gaan bouwen, maar op mijn huidige K8000 heb ik ook nog 8 DA-uitgangen over. Kan ik het schakelingetje dat ik gebruik aan de IO=poorten ook zo aan de DA-uitgangen hangen om deze zwaardere afsluiter te schakelen? Ik hoef in principe alleen aan resp. uit te schakelen, dus de DA-uitgang uit of maximaal open, maar ja, anders gebruik ik de DA's helemaal niet en dat is ook zonde.

De analoge uitgangen van de K8000 hebben de volgende specs:
-uitgangen DAC1 tot DAC8, resolutie: 64 stappen
-minimum uitgangsspanning: 0.1V bij 2mA
-maximum uitgangsspanning: 11.5V instelbaar bij 2mA
-resolutie per stap van 0.1 tot 11.5V: 160mV ± 90mV
-Maximale uitgangsstroom 6mA
-Volgens mij is het de TDA8444-chip die voor de DAC-uitgangen zorgt (althans, dat is het enige dat ik vond op het Internet bij mijn zoektocht naar een geschikte schakeling).

Bij voorbaat maar weer dank, groeten,

Richard
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik maak wel iets voor je dat je op je analoge uitgang kunt aan sluiten als je 0 en max programmeert.
Bijlagen
AC-klep-1.GIF
AC-klep-1.GIF (2.6 KiB) 30343 keer bekeken
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Mat, bedankt maar weer.

Even kijken of ik het goed begrijp: de transistors BD547 en BD139 in een Darlington opstelling (ja, ja, ik leer best nog wat op dit forum :wink: ), met hierachter de gelijkrichtbrug in 'omgekeerde richting', net als in de vorige schakeling. Ga ik proberen.

Nog een suggestie wat als optocoupler gebruikt zou kunnen worden?
Ik zou zelf zeggen de 4N33 omdat die elders op de K8000 ook gebruikt wordt, of zijn er nog optocouplers in behuizingen die beter geschikt zijn voor een printplaat met rastergaatjes? Overigens zie ik op de datasheet van de 4N33 dat deze 80mA trekt, en de DA-uitgangen van de K8000 kunnen slechts 6mA leveren, dus tot zover mijn eigen suggestie :( .

Groeten,

Richard
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

idd darlington schakeling

Over die darlington:
ik denk dat je een low current nodig hebt.
Want je kaart levert max 5V uit trek daar 2V af voor de led en je krijgt met die weerstand van 2K7 een stroom van 1mA
Maar volgens mij moet het lukken met die 4N33 aangezien er nog een dalington achterstaat.
Met vriendelijke groet,
Stynus
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Bedankt voor de reactie. Volgens de documentatie van Velleman leveren de DAC-uitgangen echter maximaal 11,5 Volt. Mogelijk bedoel je de AD-ingangen waar je maximaal 5 Volt op mag zetten.

Dus dankzij de weerstand hoef ik me geen zorgen te maken over het maximum van 6mA? Dat zou mooi zijn. Ik ben benieuwd of de 4N33 in de winkel op voorraad is, ik ga kijken.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Je mag er oo0k 11,5 volt opzetten, dat heb ik liever!
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Nou heeft de 4N33 aan de transistorkant drie pootjes. In de schakeling hierboven zijn alleen de collector en de emitter aangesloten. Moet ik nog iets doen met de basis, of blijft die niet-aangesloten?

Alvast maar weer bedankt.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Die basis mag je los laten hangen.
Met vriendelijke groet,
Stynus
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Ik heb inmiddels de spullen gehaald en de schakeling twee keer gebouwd:
Afbeelding

Daarna natuurlijk de boel getest. De eerste schakeling werkte meteen, bij de tweede bleek ik nog een verbinding vergeten te zijn :oops:

In de testopstelling: Afbeelding met mijn laptop werkt nu alles prima. Op de voorgrond de K8000 met rechts de 16 schakelingen die op de IO-uitgangen aangesloten zullen worden en de kleine watersloten aan zullen sturen. Links van de K8000 twee keer de schakeling die de grote waterafsluiters voor de beregening aan zullen sturen.

Helemaal links op de foto twee van de kleine waterafsluiters voor het waterelement met hierachter twee grote afsluiters voor de tuinberegening.

Als alles in de tuin is geinstalleerd zal ik nog wel eens publiceren onder 'mijn project', maar dat kan nog wel enkele maanden op zich laten wachten. Iedereen vast bedankt voor zijn hulp tot zover!

Groeten,

Richard
--Richard
Contacteer:

Voortgang

Bericht door --Richard »

Toch even een update van mijn project.

Drie weken geleden de finale tests gedaan, met zwaar tegenvallende resultaten. De waterstraal verstrooit veel te snel en blijkt wel heel bijzonder gevoelig voor wind :(
Ik vrees dus het ergste.

Qua electronica de boel nu gereed:
Afbeelding
de boel netjes in een kast gebouwd met een plexiglas plaat er overheen. Als je goed kijkt zie je dat de kabels nog vrijwel niet aangesloten zijn.

Ik dacht dat e.e.a. eind mei ongeveer wel af zou kunnen zijn, maar de bloembakken waar de waterspuwers in moeten komen blijken een bijzonder lange levertijd te hebben, dus mogelijk wordt het pas juli dat er wat werkt (als het dus al werkt). Ik hou jullie nog wel op de hoogte!
elektronica amateurtje

Bericht door elektronica amateurtje »

Knap gedaan :D
Jammer dat de verstrooiers niet 100% werken zoals ze zouden moeten. :(
met vriendelijke groenten robin.
Mijn favoriete wet:De wet van de minste
inspanning.
Those about to rock salute you !!
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Hoewel wel wat laat toch nog even een reactie over de AC klepspoelen van 12 volt.

Geen weerstanden (van 22 ohm) in serie met de spoel van de klep toepassen!
Een wisselspanningsklep (of wisselspanningsrelais) heeft in de uitstand geen gesloten kern en daarom loopt er een grotere inschakelstroom.
Is de kern eenmaal gesloten dan loopt de z.g. houdstroom.

Praktijkvoorbeeld: relais: Inschakel vermogen: 20 VA en houdvermogen: 1,5VA. E.e.a. is sterk afhankelijk van de grootte en het type kern.
Door het plaatsen van de R gaat de kern niet dicht (max. c.a. 0,5 Amp.) en kan de spoel zelfs verbranden!

Uiteraard moet de voeding deze inschakelstroom kunnen leveren en moet je ook rekening houden met de hoge stroom (trafo) wanneer je alles tegelijk zou inschakelen!
Als de kern gesloten is kun je eventueel wel een weerstand plaatsen, bijv. bij een relaisspoel door een verbreekcontact van het relais over de serieweerstand. Maar dat is hier n.v.t.

Je had natuurlijk ook "gewoon" kunnen schakelen met relais.

En dan nog 2 punten;
1: Waarom zet je het RC netwerkje (snubber) niet over de spoel? Daar hoort die.
2: Spert de BD139 wel volledig? (warm in uitstand?) Omdat die 100 KOhm mij wel een erg hoge lijkt en omdat verder geen lekR's zijn toegepast.

Succes, GvH-E
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

BEste GvH-E,

Bedankt voor je reactie. Uiteindelijk is de schakeling gebruikt die Mat op 23 januari 2007 in deze thread publiceerde. Hier zit in het geheel geen snubber in. Mat ontdekte namelijk dat de K8000 geen optotriac als uitgaang heeft (zoals ik dacht), maar een doodnormale DC optocoupler. Ook de weerstand van 22 Ohm komt alleen voor in de schakeling die niet bleek te werken. Ook de BD139 zit niet in de uiteindelijk gebruikte schakeling, alleen een BC637.

Toch bedankt voor je reactie!

Groeten,

Richard
--Richard
Contacteer:

Nieuwe problemen

Bericht door --Richard »

Ik zie dat het bijna een jaar geleden is sinds mijn laatste post. Ik heb de afgelopen twee weken vrij gehad en -eindelijk- de waterspuiters in de tuin kunnen installeren. Daarna heb ik de hele boel ingeregeld en afgesteld. En jawel, het hele systeem werkte best leuk...... voor ongeveer 10 minuten. Daarna begonnen enkele kanalen er 'uit te klappen'.

De kapotte kanalen blijven allemaal spanning afgeven, waardoor de waterafsluiters open blijven staan. Misschien moet ik er bij vertellen dat als ik in de kelder, waar de k8000 hangt, ik 12 Volt op de leidingen zet er buiten bij de waterafsluiters 10,8 Volt overblijft. Dit blijkt te weinig om de waterafsluiters open te sturen. Ik heb daarom maar 'gewoon' 24 Volt (wisselspanning) er op gezet. Het leek mij dat alle componenten dat aan moeten kunnen. Toch blijkt dat sommige kanalen het redelijk snel opgeven, met een lucht van brandend plastic en een continue stroom over de waterafsluiter als resultaat.

Heb ik voor 24 Volt mogelijk toch een andere schakeling nodig? Doe ik iets fout? Ik heb op dit forum voorheen ongeloofelijk veel hulp gehad, dus ik hoop dat iemand nogmaals de moeite wil nemen hier naar te kijken.

Alvast bedankt!
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Transistoren kunnen niet tegen de negatieve helft van de wisselspanning. Dan gaan ze kapot.
Als je iets eerder met ons hierover kontakt had genomen was er niks kapot gegaan met je print.
Nu zul je alle uitgangstransistoren moeten vervangen en alsnog een gelijkspanning als voedingsspanning voor je kleppen moeten maken.
Kijk ook eens naar de diodes die bij de transistoren staan, of die ook niet kapot zijn gegaan.
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Ai, dat is jammer. Ik weet namelijk niet zeker of de waterafsluiters wel op gelijkstroom werken :cry: .

Nu heb ik jouw schema dat je op Di 23 Jan 2007, 21:58 had gepost gebruikt (dit is volgens mij de 21e post uit deze thread). Ik heb geprobeerd dit schema te begrijpen, en ik had het idee dat er gelijkspanning op de transistor komt te staan. Of staat er alleen gelijkspanning op de basis en kan de transistor niet tegen een wisselspanning op de emitter c.q. de collector?

Hoe test ik een diode het gemakkelijkst? Ik heb een multimeter, kan ik deze gebruiken?
Mijn idee is dat de Optocouplers bijna niet de kapotte onderdelen kunnen zijn. Is dit een gek idee?

Bedankt, Richard
Plaats reactie