Waterafsluiters aansluiten op een Velleman K8000

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Diode kan je testen met de diode test stand van je multimeter.
in 1 richting moeten ze een waarde geven in de andere richting niet.

De optocouplers kunnen ook kapot zijn maar ik denk eerder die transistoren.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Oke, bedankt, ik ga de boel doormeten.

Ik hoop dat jullie ook nog even in een andere richtig met mij mee willen denken. Oorspronkelijk wilde ik graag een schakeling met (iets als) transistoren omdat ik bang was dat relais dusdanig vaak moeten schakelen dat ze veel te hard slijten. Het systeem heeft ongeveer 10 minuten goed gewerkt, dus ik heb nu wat hardere gegevens:

Er zijn 16 waterafsluiters. Die worden om beurten geopend etc. Het komt er op neer dat als het systeem draait elke waterafsluiter zo'n 100 keer per uur wordt geopend, en per keer voor ofwel 0,4 ofwel 0,6 seconden. Het systeem draait alleen bij (zeer) mooi weer, en dan voor 3 a 4 uur achter elkaar. Iemand enig idee of dit haalbaar is met relais, of slijten relais toch te hard? Wat is dan beter: een schakeling met transistoren (o.i.d.) of toch met relais?

Mocht het beter (en haalbaar qua slijtage) zijn met relais te werken, zou iemand mij dan willen helpen met een schema en materiaallijst? (ik ben zelf een programmeur, elektronica heb ik helaas nog steeds niet zo veel kaas van gegeten). Ik heb dus zowel 12 als 24 Volt beschikbaar (beiden wisselspanning). Er zijn 16 waterafsluiters en de aansturing komt uit de Velleman K8000 die de in deze tread genoemde optocouplers als uitgangen heeft. Helaas blijkt 12 Volt te weinig (buiten hou ik dan 10,8 Volt over en dat is net te weinig om de waterafsluiters te openen), dus zal ik 24 Volt naar de waterafsluiters moeten sturen, bij voorkeur wisselspanning.

Alvast (en alweer!) bijzonder bedankt voor alle hulp.

Groeten, Richard
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Waarom maar zo een korte tijden? Dat is met een relais nooit haalbaar denk ik.
Met vriendelijke groet,
Stynus
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Waarom maar zo een korte tijden?
Omdat deze tijden precies een mooie waterstraal geven. Langere tijden geven een veel te lange waterstraal, ziet er niet uit.
Dat is met een relais nooit haalbaar denk ik.
Tsja, dat is precies de reden dat ik toendertijd liever een schakeling met transistors o.i.d. wilde en geen relais. Helaas blijkt de schakeling die ik heb gebouwd (die door Mat op Di 23 Jan 2007, 21:58 -zie begin van deze discussie- zo hulpvaardig voor mij is getekend) na korte tijd door te branden. Volgens Mat zijn reactie van gisteren blijkt de schakeling helaas toch niet zo goed tegen wisselspanning te kunnen. Ik heb deze wisselspanning helaas wel nodig voor de waterafsluiters.

Nou ja, helaas, dit kan allemaal gebeuren. Ik ben nog steeds erg blij met alle hulp die ik hier krijg. De vraag wordt nu wel met welke schakeling ik de waterafsluiters wel kan schakelen, rekening houdend met de genoemde schakeltijden. Is er iemand die nog eens een poging wil wagen? Alvast bedankt!

Richard

p.s: het (voor mij) vreemde is wel dat deze schakeling, ook door Mat zo hulpvaardig voor mij getekend, wel al tijden uitstekend werkt. Dit is toch bijna hetzelfde?? Deze laatste schakeling gebruik ik al bijna een jaar en dit werkt prima. Regelmatig staat een dergelijk kanaal rustig een half uur open, en daar brand er niets door.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Als je triac's neemt i.p.v. transistoren, dan kunnen ze wel tegen wisselspanning.
Er zijn ook optotriac's (MOC serie) die door je Velleman kaart met DC aangestuurd kunnen worden. De uitgang van je optotriac stuurt dan een andere triac die dan je wisselspanning doorgeeft naar je kleppen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Mat Janssen schreef:Als je triac's neemt i.p.v. transistoren, dan kunnen ze wel tegen wisselspanning.
Er zijn ook optotriac's (MOC serie) die door je Velleman kaart met DC aangestuurd kunnen worden. De uitgang van je optotriac stuurt dan een andere triac die dan je wisselspanning doorgeeft naar je kleppen.
Mat, dit klinkt als een prima oplossing. Kan ik in de schakeling 'gewoon' de transistoren vervangen door triacs, of moet dan de schakeling ook nog aangepast worden?

Bedankt, Richard
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik heb het hele verhaal nog eens doorgelezen. Met welke schakeling stuur je de wisselspanningskleppen.
Hoeveel stroom gebruikt zoeen klep.
Wat en waar ging iets kapot.
Als ik antwoorden op deze vragen heb dan kan ik iets meer zeggen.
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Mat, ik gebruik jouw schakeling van Di 23 Jan 2007, 21:58 (zie http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... html#28831), zij het dat ik een BC639 in plaats van een BC637 heb gebruikt. Dit werkt een tijdje goed, daarna 'klapt' de schakeling er uit en blijft er een continue stroom over de waterafsluiters staan. Helaas staat er nergens gespecificeert hoeveel stroom deze waterafsluiters gebruiken,er zitten geen labels bij en er zat geen documentatie bij toen ik ze kreeg geleverd. Ik zou kunnen proberen, als ik morgen weer thuis ben, het huidige Amperage eens te meten. Er staat in ieder geval 24 Volt op de schakeling.

Ik weet niet precies wat er kapot is. Ik zal, als ik morgen weer thuis ben, in ieder geval de diodes eens proberen door te meten en eventueel de transistor (ik weet nog niet precies hoe ik dat kan doen). Ik kan je dan meer laten weten. Het enige dat ik nu weet dat er inmiddels 3 van de 16 kanalen continue stroom blijven geven.

De schakeling die je op Zo 4 Feb 2007, 17:39 voorstelde (zie http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... html#28831) werkt prima, maar daar hangen wel hele andere waterafsluiters aan!

Ik zal het direct laten weten als ik wat aan het stroomverbruik kan meten of kan achterhalen wat er precies kapot is gegaan.

Groeten en dank, Richard
Mat Janssen
Moderator
Moderator

De schakeling van 4feb. kan meer stroom hebben dan de schakeling van 23 jan.
misschien moet je alles maar op 4 feb. zetten i.p.v. 23 jan.
Ik hoor de stromen nog wel.
Gr.
M
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Oke. Nu gebruik de schakeling van 4 feb een andere uitgang van de K8000-inerfacekaart (een uitgang waar nul-tot 11,2 Volt op komt te staan, terwijl de waterafsluiters een uitgang gebruiken met een optocoupler).

Kan ik in plaats van de getekende optocoupler 'gewoon' de optocoupler van de K8000 gebruiken? De K8000 heeft de 4N33 als optocoupler.

Bedankt, groeten,

Richard
Mat Janssen
Moderator
Moderator

--Richard schreef:
Kan ik in plaats van de getekende optocoupler 'gewoon' de optocoupler van de K8000 gebruiken? De K8000 heeft de 4N33 als optocoupler.
Antwoord: Ja.
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Ik krijg het helaas niet voor elkaar om de stroom te meten. Ik heb een zeer eenvoudige multimeter, en als ik het ene draadje in de ingang met 'mA' steek en de ander e in 'AC' beweegt het wijzertje nauwelijks. Overigens, mocht ik het niet goed doen, als ik het ene draadje in 'mA' steek en de andere in '150 V' slaat het wijzertje ook vrijwel niet uit. Ik moet toch een draad van de kaart naar een waterspuiter onderbreken en hier de multimeter 'tussen' hangen?

Anyway, ik heb nog precies genoeg materialen liggen om de schakeling van 4 feb 2007 eenmaal te bouwen, dus ik ga het wel gewoon proberen......
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Zwarte kabel in com en rode in die mA bus.
En dan ampere meter in serie met de afsluiter.
Met vriendelijke groet,
Stynus
GvH-E

Bericht door GvH-E »

3 pagina's verder, dus kan dit bericht er ook nog wel bij.....

Wanneer je de keuze hebt kies dan 24 volt (standaard) en niet 12 volt ventielen. Bij 12 volt is de stroom 2x zo hoog.
Bij wisselspanning is er altijd een verhoogd inschakelvermogen (stroom) benodigd. (Tenzij er een diodebrug in de spoel is geplaatst)
Bij 12 volt en een diodebrug met darlington verlies je spanning en ontstaat onnodig warmte op je print.
Dan moet je voedingt minstens naar 16-17 volt!

Maar zoals eerder gezegd: kies bij voorkeur 24 volt ventielen.
Je hebt blijkbaar AC spoelen gekozen. Neem dan min. een 26 volt AC voeding ter compensatie van spanningsverlies.
Die spoelen kun je uitstekend schakelen met relais, ook 0,2 sec!
Wel liefst toepassen met een RC werkje over de spoel!
Het inschakelvermogen per spoel kan in deze situatie wel 20 a 25 VA zijn, daar moet je met de voeding en leidingdoorsnede rekening mee houden.
Het houdvermogen is een paar VA's bij ventielen van deze grootte.

Het totaalvermogen van je voeding is afhankelijk van het aantal spoelen wat je gelijktijdig wilt kunnen inschakelen. Nogmaals niet te krap kiezen.

Uiteraard kun je de als relaisstuurspanning eventueel 12 volt DC nemen maar is de keuze er neem dan 24 volt DC.
Kies wel degelijke relais die 10 a 16 amp. kunnen schakelen, liefst relais die in een voet zijn geplaatst.

Zorg wel bij de bouw al direct voor een scheiding tussen hoofdstroom en elektronica om de kans op beinvloeding door storingen minimaal te houden.
Dus de relaiskast en voeding plaatsen dicht bij de ventielen.
Op deze wijze zal alles probleemloos en direct functioneren. Succes.
GvH-E
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

stynus schreef:Zwarte kabel in com en rode in die mA bus.
En dan ampere meter in serie met de afsluiter.

Eeeuuhhh,

Afbeelding
plaatje

Helaas, ik heb alleen 'AC-V', 'DC-Ohm', '150mA', 'KOhm', '15V', '150V' en '1000V'.
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

GvH-E schreef:Wanneer je de keuze hebt kies dan 24 volt (standaard) en niet 12 volt ventielen. <<snip>>
Bedankt voor het advies. Het heeft me echter onstellend veel moeite gekost uberhaupt deze snelle waterafsluiters te vinden, dus nee, keuze heb ik zeker niet meer.

-------------

De eerste schakeling is gebouwd en werkt! Bovendien blijft deze ook werken als het kanaal wat langer ingeschakeld is. Ziet er goed uit dus.

Nu 'even' nog 15 keer dezelfde schakeling bouwen en dan kan het als een geheel getest worden. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Plaats reactie