De schakelaars zijn beide dubbel polige wissel schakelaars.
De twee leds staan "tegen elkaar" in.
Zelf zou ik nog een druk schakelaar in de basis leiding zetten.
Als de transistor is aangesloten met open drukschakelaar en de led brand dan heeft hij sluiting.
Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Als de transistor is aangesloten met open drukschakelaar en de led brand dan heeft hij sluiting.
Groeten,
Bertus
ik wik ergewoon mee testen of het een pnp of npn is he
Als de drukknop niet is ingedrukt en de led brand dan is de transistor stuk (er is dan sluiting tussen Collector en Emittor).
Groeten,
Bertus
hallo bertus
dit schema staat er bij dat hij op 5 volt werkt
als ik hem op 9volt wil zetten moeten dan gewoon de waarden van de weerstanden omhoog
of moet er een weerstand na de 9 volt batterij
trouwens ik had me leraar dit schema laten controleren
hij zei dat hij het doet
als hij af is en netjes
maak ik foto's en laat hem zien wat er van geworden is
De 9V is het probleem niet. Maar een 9V batterij zijn spanning zakt veel te sterk in voor vermogen transistoren te testen (gewone gaan wel!!).
En met een 1M weerstand in serie gaat het natuurlijk nietmeer werken. Dat is nogal logisch.
PS: met kan je je berichten aanpassen . Als er sinds je laatste post nietmeer gereageerd is en die post niet ouder dan 24u is dan kan je best gewoon je bericht aanpassen. Anders wordt het nogal snel onoverzichtelijk.
stynus schreef:De 9V is het probleem niet. Maar een 9V batterij zijn spanning zakt veel te sterk in voor vermogen transistoren te testen (gewone gaan wel!!).
En met een 1M weerstand in serie gaat het natuurlijk nietmeer werken. Dat is nogal logisch.
PS: met kan je je berichten aanpassen . Als er sinds je laatste post nietmeer gereageerd is en die post niet ouder dan 24u is dan kan je best gewoon je bericht aanpassen. Anders wordt het nogal snel onoverzichtelijk.
oke haha
maar wat is dan geschikt
want het liefst heb ik een batterij zodat hij overal heen kan