Opgevoerde spanningsregelaar 7812
Opgevoerde spanningsregelaar 7812
Ik heb een toepassing waarin een accupack gebruikt is van 19.2V (16NiMh cellen).
Nu heb ik een regelaar nodig waardoor ik een output kan voorzien van van 12.6V.
Ik heb enkele schema's gevonden en één omgebouwd met een zeer krachtige power transistor. De schakeling zou een max. stroom moeten kunnen leveren van 15A. Het accupack kan 10xC leveren en wordt constant bijgeladen via een DC generator.
De transistor die ik wil gebruiken heeft een Ic van 30A waardoor ik wat overschot krijg.
Nu was de vraag of dit gaat werken en hoe ik de waarde van R1 & R2 kan berekenen.
Sommigen beweren dat het veiliger is enkele power tor's boven elkaar te plaatsen met elk een eigen ingansweerstand om zo de stroom te verdelen?
Wegens plaatsgebrek neem ik liever één krachtige tor.
Nu heb ik een regelaar nodig waardoor ik een output kan voorzien van van 12.6V.
Ik heb enkele schema's gevonden en één omgebouwd met een zeer krachtige power transistor. De schakeling zou een max. stroom moeten kunnen leveren van 15A. Het accupack kan 10xC leveren en wordt constant bijgeladen via een DC generator.
De transistor die ik wil gebruiken heeft een Ic van 30A waardoor ik wat overschot krijg.
Nu was de vraag of dit gaat werken en hoe ik de waarde van R1 & R2 kan berekenen.
Sommigen beweren dat het veiliger is enkele power tor's boven elkaar te plaatsen met elk een eigen ingansweerstand om zo de stroom te verdelen?
Wegens plaatsgebrek neem ik liever één krachtige tor.
- Bijlagen
-
- POWER_REG.jpg (31.26 KiB) 12522 keer bekeken
Hoi,,
Je schakeling is prima, en zou ook wel 15 Amp kunnen leveren mits je accu dat ook kan leveren.
Je accu kan dat niet leveren , als je de schakeling gaat belasten en een stroom van ong. 15 Ampere gaat trekken word je accu veel te zwaar belast en zakt de accu spanning in elkaar .
Ook je dc generator word daar door veel te zwaar belast .
De schakeling is wel geschikt voor 15 Amp maar dan moet de bron (accu)dat ook kunnen leveren.
bert.
Je schakeling is prima, en zou ook wel 15 Amp kunnen leveren mits je accu dat ook kan leveren.
Je accu kan dat niet leveren , als je de schakeling gaat belasten en een stroom van ong. 15 Ampere gaat trekken word je accu veel te zwaar belast en zakt de accu spanning in elkaar .
Ook je dc generator word daar door veel te zwaar belast .
De schakeling is wel geschikt voor 15 Amp maar dan moet de bron (accu)dat ook kunnen leveren.
bert.
Google vind bijna alles ... de rest weet ik al....
Wat betreft de accu, die kan wanneer ze volledig geladen is gedurende een korte periode vanzelf 10 x haar capaciteit leveren zonder dat de spanning fel in elkaar zakt.
Wat wil zeggen: 5.4Ah x 10 = 54Ah!!
Waarom kan het niet met één transistor? Deze darlington is toch geschikt voor stromen tot 30A. In combinatie met een flinke geforceerde koeling moet het dan toch lukken?
Wat wil zeggen: 5.4Ah x 10 = 54Ah!!
Waarom kan het niet met één transistor? Deze darlington is toch geschikt voor stromen tot 30A. In combinatie met een flinke geforceerde koeling moet het dan toch lukken?
Het opstoken van het overtollige vermogen is natuurlijk niet echt de perfectie maar er zijn niet veel andere mogelijkheden.
Is zo'n geschakelde regelaar zelf te maken? Wanneer ik zoek naar
DC-DC converters met een vermogen van rond de 200W dan val ik bijna omver van de prijs!!
Het zijn ingegoten grote blokken met een enorme koeling eraan.
Indien er iemand een schema moest van liggen hebben is dit steeds welkom.
Voor de rest ga ik proberen een andere opstelling te tekenen met meer vermogentransistoren.
Is zo'n geschakelde regelaar zelf te maken? Wanneer ik zoek naar
DC-DC converters met een vermogen van rond de 200W dan val ik bijna omver van de prijs!!
Het zijn ingegoten grote blokken met een enorme koeling eraan.
Indien er iemand een schema moest van liggen hebben is dit steeds welkom.
Voor de rest ga ik proberen een andere opstelling te tekenen met meer vermogentransistoren.
Hallo,
Kijk eens naar deze geschakelde regelaar:
http://www.national.com/pf/LM/LM25116.html#Overview
input tot 42 Volts
Output instelbaar met weerstanden.
Mogelijk to 20 A.
Bertus
Kijk eens naar deze geschakelde regelaar:
http://www.national.com/pf/LM/LM25116.html#Overview
input tot 42 Volts
Output instelbaar met weerstanden.
Mogelijk to 20 A.
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
-
smd_lover
- Moderator

Zo'n vrachtwagen-omvormer 24V naar 12V valt waarschijnlijk wel te tweaken.
http://www.baco-army-goods.nl/accu-s-en ... 20amp.html
Dat is wat ik zoek!smd_lover schreef:Zo'n vrachtwagen-omvormer 24V naar 12V valt waarschijnlijk wel te tweaken.
Ik vrees wel dat mijn ingangsspanning te laag gaat zijn.
Ik heb maar max. 19.2V ingang.
In dit geval weet ik ook niet precies hoe die waarde berekend is. Maar het uitgangspunt is dat enkele tienden volt over de weerstanden voldoende is om een gelijkmatige stroomverdeling te bereiken.cuypersk schreef:Hier mijn aangepast schema:
Ik snap wel niet hoe men aan de waarde van die weerstanden komt?
Verder zie ik nu dat je de batterij ondersteboven hebt getekend. Bij een batterijsymbool is de lange streep de plus.