operationele versterkers
operationele versterkers
als je operationele versterkers schakeld waarop moet je letten kwa componenten errond de spanning over de 2de versterker enz enz?
bv je heb een afgewerkte 5wat versterker en je maakt daar een exacte kopie van je plaats deze na de eerste zelfde bronspanning alles hetzelfde
zal dit dan 10 wat zijn of hoe werkt dat en moet je iets tussen de 2 versterkers plaatsen?
bv je heb een afgewerkte 5wat versterker en je maakt daar een exacte kopie van je plaats deze na de eerste zelfde bronspanning alles hetzelfde
zal dit dan 10 wat zijn of hoe werkt dat en moet je iets tussen de 2 versterkers plaatsen?
-
Mat Janssen
- Moderator

Wanneer je op deze manier met power opamps te werk gaat dan gaat het heel erg fout.
Je kunt alleen maar energie stoppen in je luidspreker voor meer vermogen. Wat jij doet is: Je wil 5 watt in de tweede opamp stoppen om zo meer vermogen uit de tweede te krijgen.
Zo werk dit niet.
Om meer vermogen in je luidsprekers te krijgen heb je alleen maar meer voedingsspanning bij je laatste eindtrap nodig.
Door meer spanning op je luidspreker imedantie te zetten krijg je een hogere stroom in je impedantie. En meer spanning maal meer stroom op de zelfde impedantie is meer vermoge.
Je moet er alleen zeker van zijn dat de gebruikte komponenten tegen die spanning en stroom kunnen.
Dus zoals jij dat getekend hebt a.u.b. niet zo maken.
Echter wanneer je toch al twee power opamps hebt en meer vermogen wil dan kun je met bijde versterkers in een luidspreker brug schakelling vier keer zoveel vermogen uit het systeem halen dan met een power opamp bij gelijke impedantie en voedingsspanning.
Zoek maar eens op internet een brug versterker.
Je kunt alleen maar energie stoppen in je luidspreker voor meer vermogen. Wat jij doet is: Je wil 5 watt in de tweede opamp stoppen om zo meer vermogen uit de tweede te krijgen.
Zo werk dit niet.
Om meer vermogen in je luidsprekers te krijgen heb je alleen maar meer voedingsspanning bij je laatste eindtrap nodig.
Door meer spanning op je luidspreker imedantie te zetten krijg je een hogere stroom in je impedantie. En meer spanning maal meer stroom op de zelfde impedantie is meer vermoge.
Je moet er alleen zeker van zijn dat de gebruikte komponenten tegen die spanning en stroom kunnen.
Dus zoals jij dat getekend hebt a.u.b. niet zo maken.
Echter wanneer je toch al twee power opamps hebt en meer vermogen wil dan kun je met bijde versterkers in een luidspreker brug schakelling vier keer zoveel vermogen uit het systeem halen dan met een power opamp bij gelijke impedantie en voedingsspanning.
Zoek maar eens op internet een brug versterker.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

Ik zeg eigenlijk twee dingen:
Je kunt eein poweropamp nemen die een hogere spanning mag hebben ,of deze bekijken via de specificatie en dan op de nominale spannong gaan staan.
Of:
Je sluit twee van deze in brug aan en dan heb je ook meer vermogen.
Zeg het maar de keuze is aan jouw.
Je kunt eein poweropamp nemen die een hogere spanning mag hebben ,of deze bekijken via de specificatie en dan op de nominale spannong gaan staan.
Of:
Je sluit twee van deze in brug aan en dan heb je ook meer vermogen.
Zeg het maar de keuze is aan jouw.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Dat klopt de ua741 is er zoeen die bij hogere frequenties een lagere versterking geeft. Maar dat kun je altijd in de spec. lezen.
Daarom gebruik ik voor audio het liefst de ne5534.
En condensatoren in het ingangsciruit en als terugkoppeling die zorgen er ook voor dat het frequentie gebied wordt aangepast.
Daarom gebruik ik voor audio het liefst de ne5534.
En condensatoren in het ingangsciruit en als terugkoppeling die zorgen er ook voor dat het frequentie gebied wordt aangepast.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

Je mag er gerust een 8 ohm luidspreker op aansluiten. De versterking van dis systeem bedraagd ongeveer 100 maal als je het zo laat.
Je kunt inderdaad een cd speler erop aansluiten alleen ik heb geen idee of je dan het maximale eruit kunt halen. Misschien moet er dan toch een voorversterker bij.
Probeer maar eens en je hoort het zelf wel wat er eventueel moet gebeuren.
Of verzwakken of versterken.
Je kunt inderdaad een cd speler erop aansluiten alleen ik heb geen idee of je dan het maximale eruit kunt halen. Misschien moet er dan toch een voorversterker bij.
Probeer maar eens en je hoort het zelf wel wat er eventueel moet gebeuren.
Of verzwakken of versterken.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Wanneer je bedoeld wat ik begrijp dan kun je inderdaad met zoeen schakeling eev voorversterker maken en gebruiken.
Maar dan moet je de volgende keer wel tekenen wat je bedoeld en ik begrijp. Wat mij betreft mag je de volgende keer wel 2 minuutjes tekenen.
Verder is alles ok.
Maar dan moet je de volgende keer wel tekenen wat je bedoeld en ik begrijp. Wat mij betreft mag je de volgende keer wel 2 minuutjes tekenen.
Verder is alles ok.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd