Stoplichten voor men Rc-wagen ???
-
Muizeke
- Moderator

- Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )
Het principe van modelautoremlichten is te vinden in het boek 300 schakelingen van Electuur blz 156.
Ik vind het spijtig dat RC-racerke niet goed weet hoe zijn autootje werkt en wat hij juist wil.
Aangaande het schema van Mat had ik gaarne enige uitleg over de werking.
Ik neem aan dat T1 (linkse transistor) enkel kan geleiden ( en de led laten branden ) als T2 ook in geleiding is.
Met de gegeven schakeling zal volgens mij de led steeds branden. Voor een juiste werking mag T2 enkel geleiden als de motor een tegen-emk geeft.
De goede werking van het schema zal ook sterk afhangen van de uitvoering van het race-wagentje ( stroom of spanningsgestuurd?) en van de afremsnelheid.
Een andere mogelijke oplossing is het programmeren van een PIC waarbij bijvoorbeeld 10x per seconde de motorsnelheid gecontroleerd wordt.
Gelijkaardig onderwerp:
http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... hlight=rem
Ik vind het spijtig dat RC-racerke niet goed weet hoe zijn autootje werkt en wat hij juist wil.
Aangaande het schema van Mat had ik gaarne enige uitleg over de werking.
Ik neem aan dat T1 (linkse transistor) enkel kan geleiden ( en de led laten branden ) als T2 ook in geleiding is.
Met de gegeven schakeling zal volgens mij de led steeds branden. Voor een juiste werking mag T2 enkel geleiden als de motor een tegen-emk geeft.
De goede werking van het schema zal ook sterk afhangen van de uitvoering van het race-wagentje ( stroom of spanningsgestuurd?) en van de afremsnelheid.
Een andere mogelijke oplossing is het programmeren van een PIC waarbij bijvoorbeeld 10x per seconde de motorsnelheid gecontroleerd wordt.
Gelijkaardig onderwerp:
http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... hlight=rem
-
Mat Janssen
- Moderator

Beste Muizeke,
Hier de diepere achtergrond van de schakeling:
Uit het verhaal van rc-racerke blijkt dat hij het autootje vooruit laat lopen en als hij wil afremmen/stoppen stuurt hij eerst het autootje de andere kant op dit remt enorm en in dit geval wil hij lichten zien tot het gestopt is.
Nu de werking.
Bij het normaal rijden staat de + spanning boven op de motor.
De bovenste diode geleidt en via de 1K weerstand en de 1 uF condensator zal de meest rechtse transistor geleiden.
Wanneer deze tor geleidt, spert de linkse transistor en de led is uit.
Tevens tijdens de rit (of dit nu linksom of rechts om is) wordt via de gelijkricht brug de 470uF condensator geladen, die als buffer dient.
Nu wordt er een remsignaal gegeven De rij spanning keert om om te remmen. De bovenste diode gaat dicht. De rechtse transistor gaat ook dicht. De linkse transistor gaat in geleiding en de led gaat aan.
Er is voor de led voldoende spanning omdat de voeding zich niks van de rij rischting aantrekt en de buffer elco zorgt ervoor dat je nog even licht hebt als je echt gestopt bent.
Hier de diepere achtergrond van de schakeling:
Uit het verhaal van rc-racerke blijkt dat hij het autootje vooruit laat lopen en als hij wil afremmen/stoppen stuurt hij eerst het autootje de andere kant op dit remt enorm en in dit geval wil hij lichten zien tot het gestopt is.
Nu de werking.
Bij het normaal rijden staat de + spanning boven op de motor.
De bovenste diode geleidt en via de 1K weerstand en de 1 uF condensator zal de meest rechtse transistor geleiden.
Wanneer deze tor geleidt, spert de linkse transistor en de led is uit.
Tevens tijdens de rit (of dit nu linksom of rechts om is) wordt via de gelijkricht brug de 470uF condensator geladen, die als buffer dient.
Nu wordt er een remsignaal gegeven De rij spanning keert om om te remmen. De bovenste diode gaat dicht. De rechtse transistor gaat ook dicht. De linkse transistor gaat in geleiding en de led gaat aan.
Er is voor de led voldoende spanning omdat de voeding zich niks van de rij rischting aantrekt en de buffer elco zorgt ervoor dat je nog even licht hebt als je echt gestopt bent.
-
Mat Janssen
- Moderator

hoi ik heb de schakeling nagemaaktmat janssen schreef:ik heb weer iets gekuntseld.
kijk eens of dit iets is.
Let wel het werkt alleen op vooruit rijden en afremmen.
,maar het werkt bij mij niet goed,als ik gas geef branden ze en rem ik of geef geen gas meer dan gaat de led uit.
wat is de probleem ???
ik hoop dat je me kan helpen
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

zelf heb ik bc547A gebruikt licht het mischien aan dit ?
heb de gegevens van een bc547 A en bc547 B
hfe max 220 150
ft 150 200
ic 0.1 0.1
pol npn npn
hfe min 110 450
peakage to92 to92
de pen aanduiding is goed aan gesloten heb dat ook in een datasheet gekeken
http://wince.box.ru/images/kbdproj/bc547.pdf
heb de gegevens van een bc547 A en bc547 B
hfe max 220 150
ft 150 200
ic 0.1 0.1
pol npn npn
hfe min 110 450
peakage to92 to92
de pen aanduiding is goed aan gesloten heb dat ook in een datasheet gekeken
http://wince.box.ru/images/kbdproj/bc547.pdf
-
Mat Janssen
- Moderator

mat janssen
het is gelukt ,ik weet wat de probleem was,eerst had ik alles van mijn print er af gehaald toen ging ik kijken of er verbinding was met andere printbanen, en wat denk je van de 7printbanen maakten er 3 contact
dus heb ik om dat printbaan met een schroevedraai alles er af gekrabt maar er bleef contact maken heb ik extra nog een keer hard zit krabbeb perprintbaan (er omheen) en uit eindelijk maakten ze geen contact meer
heb alles nog een keer gesoldeert en hij deed het
weet je ook een schema voor de rc dat hij schakeld bij max speed (volgas)bij een bepaalde tijd stip
dus ik wil dat wanneer ik volgas ga dan moet er binnen 2 a 3minuten (indien het kan regelbaar 0 tm 3 min)schakeld worden van een relais want hierdoor wil ik dat de relais een extra's 3volt schakeld op de 7,2volt
daardoor er een spanning krijg van 10,2 volt
en bij remmen of neutraal moet die weer uit gaan .zodat het weer normaal 7.2volt krijgt is dat mogelijk
accu 7,2volt
am 27mhz zender ontvanger
ik hoor het wel
p.s bedankt voor je hulp van de achtlicht schakeling
het is gelukt ,ik weet wat de probleem was,eerst had ik alles van mijn print er af gehaald toen ging ik kijken of er verbinding was met andere printbanen, en wat denk je van de 7printbanen maakten er 3 contact
dus heb ik om dat printbaan met een schroevedraai alles er af gekrabt maar er bleef contact maken heb ik extra nog een keer hard zit krabbeb perprintbaan (er omheen) en uit eindelijk maakten ze geen contact meer
heb alles nog een keer gesoldeert en hij deed het
weet je ook een schema voor de rc dat hij schakeld bij max speed (volgas)bij een bepaalde tijd stip
dus ik wil dat wanneer ik volgas ga dan moet er binnen 2 a 3minuten (indien het kan regelbaar 0 tm 3 min)schakeld worden van een relais want hierdoor wil ik dat de relais een extra's 3volt schakeld op de 7,2volt
daardoor er een spanning krijg van 10,2 volt
en bij remmen of neutraal moet die weer uit gaan .zodat het weer normaal 7.2volt krijgt is dat mogelijk
accu 7,2volt
am 27mhz zender ontvanger
ik hoor het wel
p.s bedankt voor je hulp van de achtlicht schakeling
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

ik heb nog wat vragen over de componenten
welke weerstanden moet ik hebben in watt 0,25 watt ,1watt of 2watt
welke elco, binaire, ceramische ,elco ,film/folie ,condensator,enz
weet je misschien een site waar ik de componten goedkoops kan kopen
bij electronica-online verkopen ze de weerstanden in 50 stuks dat is veel te veel
en welke diode type heb ik nodig
alvast bedankt

welke weerstanden moet ik hebben in watt 0,25 watt ,1watt of 2watt
welke elco, binaire, ceramische ,elco ,film/folie ,condensator,enz
weet je misschien een site waar ik de componten goedkoops kan kopen
bij electronica-online verkopen ze de weerstanden in 50 stuks dat is veel te veel
en welke diode type heb ik nodig
alvast bedankt
-
Mat Janssen
- Moderator