popm temp besturing.

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
bzzz

popm temp besturing.

Bericht door bzzz »

hoi allemaal,

Voor een vriend van mij die in New Zeeland woont, kreeg ik de volgende vraag, waarvan ik het idee heb dat het niet eens zo gek moeilijk kan zijn om te maken. nu kan ik zelf nog geen schema's maken dus zou ik graag een verzoekje willen plaatsen via dit forum.

Het gaat om het volgende op het dak van zijn woning wil hij panelen plaatsen waarin water moet stromen die door de zon word verwarmd (zg. solar heat panels), hiervoor is een pomp nodig. tot zoverre dus nog geen enkel probleem.

Nu wil hij een systeem met 2 sensoren gaan maken die de pomp afsluit wanneer de tempratuur van het water wat het paneel in gaat gelijk is aan de tempratuur van het water wat uit het paneel komt, in dat geval is er dus geen enkele verwarming van water en staat de pomp voor niks te draaien en moet die dus uitvallen, maar hij wil ook dat wanneer de tempratuur aan de uitgangszijde te heet word dat de pomp ook stopt.

het moeilijkste gedeelte komt persoonlijk denk ik nu.

Beide tempraturen wil hij graag zelf kunnen instellen, dus de tempratuur waarbij hij vind dat de pomp voor niks staat te draaien en de tempratuur waarvan hij vind dan moet de pomp gestopt worden want het water wordt te heet.

Ik weet helaas nog niet wat de netspanning van New Zeeland is maar dat zal ik wel vragen. Maar gezien de tijdsverschillen ligt hij nu lang en breed op een oor :D

Ik hoop dat ik hiermee voldoende gegevens heb gegeven en hoop dan ook dat er iemand is die voor hem een schema kan maken.

alvast bedankt

groet Bastiaan
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Vraag ook even na wat voor een soort motor het is , vermogen, 1 of 3 fase. Dan bedenk ik wel wat.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
bzzz

Bericht door bzzz »

hoi Matt,

ik kruip gelijk even in de mail dan zal ik morgen wel een antwoord voor je hebben.

bedankt alvast
bzzz

Bericht door bzzz »

snelle reactie (besef me net dat het daar al 10.00 uur in de ochtend is hehehe)

maar goed het volgende heeft hij gemaild

- pomp 12 Volt (het is geen fase of stappen motor)
- netspanning is 220-240 Volt (zelfde als hier)

bedankt alvast, mocht je nog meer willen weten dan hoor ik het wel.

groet Bastiaan
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Ik ben er vanuit gegaan dat het een 12 volt gelijkspannings pomp is. Zoniet dan even laten weten.
Met de linker potmeter stel je de temp. in op welke temp je de zaak wil laten beginnen.
Met de rechter potmeter stel je het verschil in tussen de hoge temp en de lage temp.
Wanneer het schakel punt wordt bereikt dan stopt de pomp.
Bijlagen
water_temp_in_out.GIF
water_temp_in_out.GIF (3.49 KiB) 6695 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
bzzz

Bericht door bzzz »

Bedankt Mat,

Ik heb het inmiddels naar hem toegemaild, ik denk dat het wel goed zal zijn zo. Ik heb even gevraagd aan hem of het hier gaat om gelijk spanning, maar heb nog geen antwoord, dus deze ben je me nog verschuldigd.

groet Bastiaan
bzzz

Bericht door bzzz »

Hoi Mat,

Met dank voor het schema uit Nieuw Zeeland. Het is perfect zo en ik heb begrepen dat hij inmiddels aan het bouwen is geslagen. Er waren verder geen vragen en de specificaties sloten perfect aan met de pomp die hij gebruikt dus het moet goed gaan komen.

groetjes Bastiaan
Plaats reactie