Ik heb een prachtige sterrenhemel in elkaar gezet. Hij hangt zelfs al.
Op het moment dat ik het elektronische gedeelte ging plaatsen ging er helaas iets mis. Ik deed de aanknop om en ..... niets .....
Mijn schema is hieronder te zien. Ik heb de LED-weerstanden veranderd naar 221 Ohm omdat de voeding 15 Volts is. Waar o waar gaat het mis?
Ik heb mij laten vertellen dat de basisweerstanden van de transistors omhoog moet naar ongeveer 4K7. Klopt dit? En zo ja, maakt dit dan het verschil tussen werken en niet werken?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!
*ik zal van de week wat fotoos plaatsen van de hemel zelf
Ten eerste zit er geen ic in het voetje, dus gaan de leds niet aan.
Ten tweede wanneer je een nieuwe ongeprogrameerde chip in het voetje zet gaan de leds ook niet aan.
Dan zit er nog een ontwerp fout in. Pen 4 is altijd een ingang, of reset of de programmeer spanning. Nooit een output van te maken. RTFM !@!!
De leds gaan alleen aan wanneer de juiste chip is geprogrameerd met het juiste programma. Dan alleen zal de zaak goed werken. In alle andere gevallen niet.
En de basisweerstanden zou ik minimaal 2K2 maken of hoger.
Ten eerste zit er geen ic in het voetje, dus gaan de leds niet aan.
Ten tweede wanneer je een nieuwe ongeprogrameerde chip in het voetje zet gaan de leds ook niet aan.
@dickoso;
als je wat draadjes neemt, kan je die ( wil in de goede ) pins van het ic voetje doen en zo checken of de rest van de schakeling werkt...
Uiteraard heb ik een geprogrammeerd PICje, die alleen niet op de foto te zien is. Deze is ook al getest op mijn programmeerplaatje. Alles werkt zoals de bedoeling is geweest in de chip.
En idd RA4 heb ik omzeild, zodat ik nog maar 11 LEDs van de 12 over heb.
Vertel eens wat je meet op de verschillende punten.
heb je bijvoorbeeld wel aangegeven in je software dat de interne pull-up ingeschakeld moeten zijn. En is dat bij poort a wel mogelijk?
Mooi, weerstanden probleem opgelost. 1K bij de transistor basissen, 221 bij de LEDs, 10K bij de switches.
Boterklaar zou je zeggen. Alleen nu hier het probleem dat mn regulator, wanneer er spanning op komt (15V 1A max.) hij gloeiend heet wordt.
Zou niet moeten gebeuren. Wanneer ik mn multimeter in serie zet om te kijken hoeveel amps hij trekt, wordt ie opeens niet meer warm, en laat ie 0,0 mA door.
Ja, hij staat dan te oscilleren.
Plaats eens aan beide zijden van de LM7805 eens een condensatortje van 100 nF. Plaats deze vlak bij de pinnen van je regulator.
Ik heb per ongeluk pootje 5 en 14 (dus negatief en positief) omgedraaid in mn schema.. Daarmee waarschijnlijk mn PIC opgeblazen, waardoor ie kortsluiting maakt. Plausibel?
RA4 heeft intern geen pull up fet dus die kan je niet hoog maken. Die is ofwel laag ofwel hoog ohmig. Dat zou je dus idd eventueel kunnen oplossen met een pull up weerstand als er niet teveel stroom moet vloeien.